Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Friday, May 25, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 23

Sambungan...


Fasal: Tidak boleh membaca AL Quran dengan selain bahasa Arab tidak kira samaada ia mahir membaca Arab atau tidak mahir membacanya. Juga samaada di dalam solat atau lainnya.

Maka sekiranya ia membacanya juga di dalam solat, tidak sah solatnya. Inilah pendapat kita (Mazhab Asy Syafie), Malik, Ahmad, Daud dan Abi Bakr Ibn Al Munzir.

Berkata Abu Hanifah: Harus membacanya dan sah solatnya.

Kata Abu Yusuf dan Muhammad: Harus bagi sesiapa yang tidak mahir membacanya di dalam bahasa Arab, tetapi tidak harus bagi yang mahir membacanya dalam bahasa Arab.

***

Fasal: Harus membaca Al Quran dengan Qiraat Tujuh yang disepakati bacaan itu. Tidak diharuskan dengan selain Qiraat Tujuh. Tidak pula dibolehkan dengan riwayat syadz (sekalipun) yang dinukilkan daripada Imam Qiraat yang Tujuh.

Nanti akan disebutkan –insyaAllah ta’ala- di dalam bab yang ke tujuh yang menerangkan kesepakatan para fuqaha tentang disuruh bertaubatnya orang yang membaca dengan qiraat Syadz apabila ia membacanya.

Berkata para Ashaab kita dan selain mereka:
Sekiranya seseorang itu membaca dengan Qiraat Syadz di dalam solat, nescaya batal solatnya jika dia mengetahui (bahawa tidak boleh membaca dengan qiraat Syadz). Sekiranya ia tidak tahu, maka tidak batal solatnya, tetapi bacaannya itu tidak dikira.

Sesungguhnya Imam Abu Umar Ibn Abdil Barr Al Hafizh telah menukilkan ijmak kaum muslimin bahawa tidak harusnya membaca dengan qiraat syadz serta tidak dibolehkan bersolat dibelakang orang yang membacanya (di dalam solat).

Berkata para ulama:
Barangsiapa yang membaca dengan qiraat Syadz, sekiranya ia tidak tahu (bahawa yang dibacanya itu qiraat syadz) atau tidak mengetahui hukum haram membacanya, maka hendaklah dia dimaklumkan akan hal tersebut.

Sekiranya ia tetap kembali membacanya, atau ia sememangnya mengetahui, maka hendaklah ia dita’zir dengan hukuman yang berat sehinggalah ia meninggalkan perbuatan tersebut.

Menjadi satu kewajipan kepada sesiapa yang boleh mengingkari dan menegahnya untuk mengingkari dan menegah daripada perbuatan itu.

***
Mencampur Aduk Antara Qiraat -pent

Fasal: Apabila ia memulakan dengan bacaan seseorang Qurra’ (Imam Qiraat), maka hendaklah ia meneruskan bacaan dengan Qiraat tersebut selama mana perkaitan antara ayat-ayat tersebut masih belum tamat.

Apabila susunan kalam ayat tersebut telah tamat, maka bolehlah jika ia hendak membaca dengan qiraat yang lain pula daripada qiraat yang tujuh itu. Namun yang lebih Aula (utama) adalah meneruskan bacaan dengan Qiraat yang awal tadi di dalam satu-satu majlis.

Membaca Mengikut Tertib Mushaf-pent.

Fasal: Berkata para ulama: Yang lebih utama adalah membaca mengikut tertib susunan Mushaf. Iaiatu dengan dibaca Al Fatihah, kemudian Al Baqarah, kemudian Aali Imran, seterusnya surah-surah yang mengikutinya mengikut susunan. Sama saja jika ia membaca di dalam solat atau lainnya.

Sehingga berkata sebahagian Ashaab kita:
 Jika seseorang membaca di dalam rakaat pertama surah: Qul a’udzu bu Rabbin Naas (Surah An Naas), maka hendaklah ia membaca di dalam rakaat kedua selepas Fatihah dengan sebahagian Surah Al Baqarah.

Berkata sebahagian Ashaab kita:
 Disunatkan apabila membaca suatu surah untuk membaca surah yang mengiringi surah tersebut.

Dalil bagi perkara ini adalah bahawa:-
Tertib (susunan) Mushaf ditentukan sedemikian ini kerana suatu hikmah yang tersendiri. Maka hendaklah memelihara tertib itu melainkan apa yang telah datang pada syarak akan pengecualiannya.

Contohnya pada solat Subuh Hari Jumaat dibaca pada rakaat pertama Surah As Sajdah dan pada rakaat kedua Hal Ata ’alal Al Insaan.

Solat Hari Raya pada rakaat pertama surah Qaaf, dan rakaat kedua Iqtarabatis Sa’ah (Al Qamar).


Bersambung...

No comments: