Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, May 20, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 15

Sambungan..


FASAL: SENTIASA MEMELIHARA BACAAN PADA WAKTU MALAM

Hendaklah seorang penghafal Al Quran itu mengambil berat amalan membaca Al Quran pada waktu malam.

Firman Allah Ta’ala: ”Daripada kalangan Ahli Kitab itu satu golongan yang bangun membaca ayat- ayat Allah pada waktu malam sambil mereka bersujud (solat). Mereka itu beriman kepada Allah dan hari kemudian, menyuruh kepada kebaikan dan mencegah dari perbuatan mungkar serta bersegera melakukan perkara-perkara yang baik. Mereka itulah orang-orang yang soleh”.

Di dalam hadis yang sahih disebutkan: ”Sebaik-baik lelaki adalah Abdullah (Ibn Umar) seandainya dia bangun malam”.

Di dalam hadis sahih yang lain Baginda SAW bersabda: ”Wahai Abdullah, janganlah engkau menjadi seperti seseorang yang bangun malam, kemudian meninggalkannya” (amalan qiyamullail).

At Tabrani dan lain-lain meriwayatkan daripada Sahl bin Saad ra sabda Nabi SAW: ”Kemuliaan seorang mukmin itu pada qiyamullailnya”. Hadis dan atsar tentang perkara ini banyak sekali.

Ada sebuah riwayat daripada Abil Ahwas Al Habsyi katanya: ”Jika ada seorang lelaki berjalan mengelilingi kota pada malam hari, ia akan terdengar seolah-olah dengungan lebah (akibat bacaan Al Quran penduduk kota), dan akan berkata; “Bagaimana halnya mereka itu yang merasa aman, sedangkan mereka ini ketakutan”.

Daripada Ibrahim An Nakhai’e, ia berkata: ”Bacalah (Al Quran) di malam hari, sekalipun sekadar masa memerah susu seekor kambing” (bandingan kepada singkatnya masa yang di ambil).

Berkata Yazid ar Raqasyi ra: ”Jika aku tertidur, kemudian terjaga, kemudian aku tidur kembali, kedua mataku tetap terjaga”.

Aku (Imam An Nawawi) katakan: ”Solat malam itu diutamakan kerana bacaan pada waktu itu lebih mudah meresap ke hati, terjauh daripada kesibukan, kelalaian dan urusan menunaikan keperluan hidup serta lebih terjaga daripada riya dan lainnya yang boleh menghancurkan amal, ditambah pula dengan pemberitahuan syarak tentang kebaikan-kebaikan yang terdapat di malam hari. Isra’ Rasulullah saw juga sesungguhnya berlaku di waktu malam”.

Juga hadis yang mengatakan: ”Tuhanmu akan turun ke langit dunia pada setiap malam setelah berlalu separuh malam dan berfirman: apakah ada orang yang berdoa maka aku  perkenankannya?”  Sehingga akhir hadis.

Di dalam sebuah hadis Rasullullah SAW bersabda: ”Pada setiap malam ada satu ketika yang mana doa akan dimakbulkan Allah”.

Penulis Bahjatul Asrar meriwayatkan dengan sanadnya daripada Sulaiman Al Anmathi katanya: Aku melihat Ali bin Abi Talib di dalam mimpiku sedang bersyair:
           
Kalaulah tiada orang yang sentiasa bangun di malam hari,
            Dan berpuasa di siang hari,
            Pasti akan bergoncang bumi yang di bawah kakimu akibat takutnya,
Kerana kamu adalah kaum yang jelek dan tidak berlaku taat pula”.


Ketahuilah! Bahawa fadhilat qiyamullail akan terhasil, baik dengan berjaga sedikit atau banyak. Meskipun berjaga banyak untuk qiyamullail itu lebih utama, namun sentiasa berjaga sepanjang-panjang malam dimakruhkan jika dilakukan berterusan seandainya ia boleh memudaratkan diri.

Apa yang menunjukkan bahawa fadhilatnya kan terhasil walaupun dengan sedikit berjaga adalah sabdaan Nabi di dalam hadis Abdullah bin Amru ibn al Ash : “Sesiapa yang berjaga untuk membaca sepuluh ayat tidak akan dicatatkan sebagai orang yang lalai, sesiapa yang membaca seratus ayat akan dicatat sebagai orang yang taat, sesiapa yang membaca seribu ayat akan dicatat sebagai orang yang menunaikan hak” (muqsitin: berlaku adil) riwayat Abu Dawud dan selainnya.

Ats Tsa’labi meriwayatkan daripada Ibn Abbas ra: “Barangsiapa yang bersolat dua rakaat pada waktu malam, maka dia dikira sebagai orang yang bersujud dan berdiri mentaati Allah sepanjang malam”.


Bersambung..

No comments: