Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Thursday, May 24, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 17

Sambungan..


BAB 6: ADAB-ADAB (BERSAMA) AL QURAN

Bab ini adalah tujuan utama kitab ini ditulis. Tajuk ini telah dibahas dengan meluas dan banyak tersebar, namun aku hanya ingin menunjukkan sebahagiannya sahaja untuk menghindari dari memanjangkan pembicaraan serta mengelakkan kejemuan dari para pembaca.

Perkara pokok yang paling utama adalah ikhlas sepertimana telah lalu pembahasannya dan sentiasa memelihara adab-adab bersama Al Quran.
Hendaklah ia menghadirkan ke dalam lubuk hatinya (apabila membaca Al Quran) bahawa ia sedang bermunajat dan berbicara dengan Allah, lalu ia membaca seolah-olah ia melihat Allah. Jika ia tidak melihatNya, sesungguhnya Allah sentiasa memerhatikannya.


Menggunakan siwak (menggosok gigi)

Hendaklah ia membersihkan mulutnya dengan bersiwak apabila ingin membaca Al Quran. Ia boleh memilih untuk menggunakan kayu araak atau apa juga jenis kayu serta apa saja yang boleh membersihkan seperti kain yang kesat atau sapu tangan.

Ada tiga pendapat dalam mazhab Asy Syafi’e jika seseorang menggosok gigi menggunakan jari iaitu apakah ia dikira sebagai bersugi atau tidak:
  1. Pendapat yang masyhur: tidak dikira bersugi
  2. Pendapat kedua: dikira sebagai bersugi
  3. Pendapat ketiga: dikira jika tiada benda lain untuk dijadikan siwak, tetapi tidak dikira jika ada siwak.

Hendaklah ia bersiwak bermula dari bahagian kanan mulutnya serta berniat untuk menuruti sunnah (dalam bersiwak dan memulakan sebelah kanan).

Sebahagian ulamak mengajarkan doa ini ketika bersiwak, iaitu:

اللهم بارك فيه يا أرحم الراحمين
Allahumma baarik fiihi ya arhamar Raahimin.

Berkata Al Mawardi dari ulamak Syafi’iyyah:
“Adalah disukai untuk bersugi pada bahagian luar gigi dan dalamnya, dan menggerak-gerakkan siwak pada hujung-hujung gigi dan geraham serta memberus berhampiran kerongkong (tekak) dengan lembut”.

Kata mereka lagi (ulama’ mazhab Syafi’e): “Adalah disukai untuk menggunakan siwak yang sederhana (tidak terlalu panjang atau terlalu pendek), juga tidak terlalu kering atau terlalu basah”.

Kata beliau (al Mawardi): “Jika terlalu kering bolehlah dilembutkan dengan air. Dan tidak mengapa jika menggunakan siwak orang lain dengan izin daripada tuannya.

Jikalau mulutnya bernajis dengan sebab darah atau selainnya maka dimakruhkan membaca Al Quran sebelum membasuhnya, namun adakah ianya haram?
Kata Ar Ruyaani, seorang ulamak Syafiiyyah daripada ayahnya: “Ada dua pendapat. Yang paling benar adalah tidak haram”.


Fasal: Adalah disukai untuk membaca Al Quran dalam keadaan suci daripada hadas, tetapi jika membaca dalam keadaan berhadas, ianya diharuskan dengan ijmak kaum muslimin. Hadith-hadith yang menunjukkan tentang itu banyak sekali dan telah sedia maklum.

Berkata Imamul Haramain: ”(Orang yang membaca dalam keadaan berhadas) tidaklah dikatakan telah melakukan perkara yang makruh, sebaliknya dikatakan ia telah meninggalkan keutamaan. (Hendaknya) jika ia tidak mendapati air agar ia bertayammum (untuk mendapatkan keutamaan tersebut)”.

Perempuan yang istihadhah dihukumkan sebagai suci. Hukumnya adalah seperti hukum orang yang berhadas.

Adapun orang yang berjunub dan perempuan yang haidh, maka diharamkan membaca al Quran, tidak kira ianya satu ayat atau kurang daripadanya. Diharuskan bagi keduanya untuk membaca di dalam hati tanpa melafazkannya di lidah. Juga diharuskan untuk melihat kepada mushaf dan membaca dengan hati sambil melihat mushaf.

Umat Islam bersepakat tentang bolehnya (orang yang berjunub dan haidh) untuk bertasbih, bertahlil, bertahmid,bertakbir dan berselawat ke atas Nabi SAW.

Jika orang yang junub dan perempuan haidh itu berkata:
خذ الكتاب بقوة
“Khuzil kitaaba biquwwah”  (Maksudnya: ”Ambillah, yakni pelajarilah kitab itu dengan sungguh-sungguh!”) dengan tidak memaksudkan ayat Al Quran, maka hukumnya harus, demikianlah misal yang lain-lain.

Dan diharuskan juga untuk mereka mengucapkan “Innalillahhi wa inna ilaihi raaji’uun” ketika ditimpa musibah dengan tidak memaksudkan AlQuran.

Ulamak Khurasan mengatakan: “Harus bagi orang yang berjunub dan haidh untuk membaca subhanallazi sakhkhara lana… dengan tidak memaksudkan Al Quran ketika menaiki kenderaan. Dan rabbana aatina fiddunya hasanah… ketika berdoa.

Berkata Imamul Haramain: “Jika orang yang junub mengatakan Bismillah ketika ingin melakukan sesuatu maka tidak apa-apa”.

Dan diharuskan bagi keduanya membaca bacaan yang telah dinasakhkan seperti:

الشيخ والشيخة اذا زنايا فارجموهما
“Asy syaikhu wasy syaikhatu iza zanaya farjumuhuma.”



Fasal: Jika orang yang berjunub dan haidh itu tidak mendapati air, maka bolehlah bertayammum serta boleh untuk selepas itu membaca Al Quran dan bersolat serta lain-lain. Jika ia berhadas semula maka diharamkan solat, tetapi tidak diharamkan membaca Al Quran, duduk di masjid atau selainnya yang tidak diharamkan bagi orang yang berhadas. Keadaannya adalah seperti jika ia mandi wajib lalu berhadas semula.

Berikut ini soalan yang agak pelik: Dikatakan; junub itu menegah daripada solat, dan tidak menegah daripada membaca Al Quran. Namun duduk di dalam masjid tanpa keperluan (dharurat) apa halnya? Maka inilah dia gambarannya (seperti yang telah dijelaskan di atas).
Kemudian, tidak ada bezanya antara bertayammum yang dilakukan di tempat ataupun ketika musafir.

Sebahagian Ashhaab Asy Syafi’e mengatakan: ”Jika ia bertayammum di tempat maka diharuskan bersolat tetapi tidak boleh membaca Al Quran selepasnya dan tidak boleh duduk di masjid.” Yang benar adalah seperti yang telah kami nyatakan di awal tadi.

Jika ia bertayammum, kemudian bersolat dan membaca Al Quran; setelah itu ia hendak bertayammum kerana hadas atau menunaikan solat fardhu yang lain atau lain-lain, maka tidak diharamkan baginya untuk membaca Al Quran mengikut pendapat yang sahih lagi terpilih. Tentang hal ini ada pendapat lain sebahagian ulamak Syafi’e yang tidak membolehkan, namun yang dimaklumi adalah pendapat yang pertama.

Adapun jika ia tidak memperolehi air atau tanah, maka hendaklah ia bersolat kerana menghormati waktu. Dan diharamkan ke atasnya membaca Al Quran di luar solat, serta diharamkan membaca di dalam solat selain Al Fatihah.

Apakah diharamkan baginya membaca Al Fatihah juga?

Ada dua pendapat. Yang sahih lagi terpilih adalah tidak haram, bahkan wajib kerana solat tidak sah melainkan dengannya. Sepertimana diharuskan solat dengan sebab dharurat sedangkan ia masih berjunub, begitu jugalah diharuskan membaca Al Fatihah (di dalam solat itu).

Kedua: tidak harus, bahkan hendaklah ia membaca zikir-zikir seprtimana yang perlu dibaca oleh orang yang lemah yang tidak menghafal sesuatu apapun daripada Al Quran. Alasannya kerana orang ini dikira lemah dari segi syaraknya seperti juga orang yang lemah itu. Pendapat yang benar adalah yang pertama.

Cabang masalah yang kami sebutkan tadi adalah termasuk yang perlu diketahui. Kerana itulah kami menyebutkannya dengan ringkas. Jika tidak, maka di sana terdapat dalil-dalil dan huraian-huraian yang boleh didapati di dalam kitab-kitab fiqh. Wallahu a’lam.

Bersambung...

No comments: