Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Friday, May 25, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 19

Sambungan..


Hukum ta’awwuz

Fasal: Jika hendak memulakan bacaan, maka hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah SWT daripada gangguan syaitan (isti’aazah) dengan membaca: “A’uuzubillahi minasy syaithanir rajiim”. Inilah pendapat majoriti ulama (ta’awwuz sebelum membaca).

Sebahagian ulama pula berpendapat: berta’awwuz selepas selesai membaca. Berdasarkan firmanNya yang berbunyi:


“Apabila engkau telah membaca Al Quran, maka mohonlah perlindungan kepada Allah daripada syaithan yang direjam”.

Maksud  ayat tersebut mengikut pendapat majoriti adalah: “Apabila engkau ingin membaca, maka berta’awwuzlah”.

Kemudian, bentuk lafaz ta’awwuz pula adalah seperti yang telah kami sebutkan tadi.
Segolongan daripada Salaf pula mengatakan lafaznya adalah:

أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم
“A’uuzubillahi assami’il ‘alimi minasy syaithanir rajiim”.
Dan tidak apa-apa dengan lafaz ini (boleh); namun yang terpilih adalah lafaz yang awal.

Seterusnya, ta’awwuz itu adalah disunnahkan, bukannya wajib. Dan ia disunnahkan bagi setiap yang membaca; samada di dalam solat atau selainnya.

Dan di dalam solat adalah disunnahkan membacanya pada setiap rakaat mengikut pendapat yang lebih sahih di kalangan Ashaab (Ulama Syafi’iyyah) kami. Pendapat yang kedua mengatakan; hanya disunnahkan pada rakaat yang pertama. Jika tidak membacanya pada rakaat pertama, hendaklah ia membaca pada rakaat yang kedua.

Ta’awwuz juga disunnahkan pada takbir yang pertama solat jenazah mengikut pendapat yang paling sahih daripada dua pendapat.

Dan hendaklah ia sentiasa merutinkan membaca Bismillahirrahmaanirrahim pada awal setiap surah kecuali surah Baraah. Ini disebabkan kebanyakan ulama berkata: ”ia (Basmalah) adalah satu ayat kerana ia ditulis di dalam mashaf. Dan ia ditulis pada setiap awal surah kecuali Baraah. Kerana itu, membacanya adalah lebih meyakinkan…”..

Jika ia meninggalkan membaca Basmalah maka ia seperti meninggalkan sebahagian Al Quran, mengikut pendapat majoriti ulama.

Fasal: Dan hendaklah ia memelihara bacaan Bismillahirrahmaanirrahiim pada setiap awal surah melainkan surah Bara’ah (Surah At-Taubah), kerana kebanyakan para ulama berpandangan bahawa ia (Basmalah) adalah satu ayat disebabkan ia ditulis di dalam Mushaf.

Sesungguhnya ia ditulis pada awal setiap surah kecuali Surah Bara’ah. Maka sekiranya ia membacanya, itu adalah lebih meyakinkan bahawaia telah mengkhatamkan Al-Quran ataupun surah tersebut. Disebabkan jika ia tidak membacanya maka jadilah ia telah meninggalkan sebahagian daripada Al-Quran mengikut pandangan kebanyakan ulama. (Dengan itu bacaannya belum lagi dikira khatam).

Sekiranya bacaannya itu atas tugas yang diberi ganjaran upah daripada waqaf dan sumbangan seperti bacaan secara mingguan atau mengikut bilangan juzuk-juzuk tertentu, maka memelihara bacaan Basmalah itu lebih ditekankan lagi, agar lebih meyakinkan bahawa dia berhak atas upah yang diberikan itu.

Ini kerana jika dia tidak membacanya (Basmalah) maka dia sebenarnya tidak berhak sama sekali dengan upah daripada harta waqaf tersebut mengikut mereka yang berpendapat Basmalah adalah satu ayat pada permulaan setiap surah.

Hal ini adalah masalah yang halus lagi bernilai yang patut diambil berat dan disebarkan.
 
Khusyuk dan tadabbur

Fasal: Apabila ia ingin memulakan bacaan, maka hendaklah ia berkeadaan khusyuk serta mentadabburi (memikirkan dan meresapi makna ayat yang dibaca).

Dalil-dalil yang menyuruh hal ini banyak sekali untuk dihitung, serta telah masyhur dan jelas untuk disebutkan lagi di sini. Dan (khusyuk dan tadabbur) itulah yang menjadi tujuan dan matlamat pembacaan. Dengannya dada akan lapang dan hati akan bercahaya.

Firman Allah SWT: “Maka mengapakah mereka tidak mentadabburkan Al Quran?”

FirmanNya lagi: “Kitab (Al Quran) yang telah Kami turunkannya kepadamu supaya mereka memikirkan ayat-ayatnya”.
Dan hadis-hadis berkenaan hal ini banyak sekali, serta telah masyhur pula perkataan para Salaf tentangnya.

Sesungguhnya ada di kalangan Salaf yang semalaman hanya membaca dan mengulang-ngulang satu ayat sambil memikirkan maknanya sehingga datangnya waktu Subuh.

Dan ada pula yang lain yang pengsan ketika membaca Al Quran.
Segolongan yang lain pula sehingga meninggal dunia sewaktu membacanya.

Dan kami meriwayatkan daripada Bahz bin Hakim, bahawa Zurarah bin ‘Aufa r anh-seorang Tabi’in- mengimami mereka ketika solat fajar. Ia lalu membaca sehingga apabila sampai pada ayat: “Apabila sangkakala telah ditiupkan. Maka itulah hari yang penuh keperitan”. Dengan tiba-tiba ia tersungkur lalu meninggal dunia di situ juga. Bahz berujar: “Aku adalah termasuk orang yang mengusung jenazahnya. Rahimahullah.
Ahmad bin Abil Hawari r.anhu pula –Beliau adalah haruman Syam (tamsilan bagi memuji)- seperti yang diceritakan oleh Abul Qasim Al Junaid rahimahullah; apabila Al Quran dibacakan kepadanya, ia lantas berteriak dan jatuh pengsan!.

Berkata Ibn Abi Dawud: ”Pernah Al Qasim bin Usman Al Juuni rahimahullah mengingkari apa yang yang terjadi kepada Ibn Abil Hawari”. Dan Al Juuni adalah seorang yang memiliki kelebihan serta termasuk di dalam golongan Muhaddis negeri Damsyik, dan beliau itu lebih utama daripada Ibn Abil Hawari.
Kata Ibn Abi Dawud lagi: ”Demikian juga Ibn Abil Jauza’ dan Qais bin Jubair serta yang lain-lain turut mengingkari perbuatan Ibn Abil Hawari itu”.

Aku berkata: ”Yang benar adalah, tidaklah diingkari apa yang berlaku itu kecuali jika seseorang melakukan hal sedemikian dengan mengada-ngada” (berlakon). Wallahu a’lam.

Berkata As Sayyidul Jalil, yang memiliki anugerah-anugerah daripada Allah serta makrifat; Ibrahim Al Khawwas radhiyallahu ta’ala anh:
“Ubat bagi hati itu ada lima:
  • Membaca Al Quran dengan merenungkan maknanya (tadabbur)
  • Mengosongkan perut
  • Qiyamullail
  • Merendahkan diri kepada Allah di waktu sahur
  • Duduk-duduk (bergaul) dengan para solehin.”


Fasal: Disunnahkan Mengulang-Ngulangkan Ayat Untuk Mentadabbur Maknanya.

Telah kami sebutkan dalam fasal terdahulu tentang galakan untuk tadabbur, dan menerangkan tempatnya serta cerita yang berlaku pada para Salafussoleh.



Kami meriwayatkan daripada Abi Dzarr radhiyallahu anh katanya:
”Pernah Nabi saw bersolat malam dengan membaca satu ayat sambil mengulang-ngulanginya sehingga subuh. Ayat tersebut adalah: “Seandainya Engkau mengazab mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hambaMu jua”. Diriwayatkan oleh An Nasai’e dan Ibn Majah.

Dan daripada Tamim Ad Daari radhiyallahu ta’ala ’anhu disebutkan bahawa beliau mengulang-ngulang ayat berikut ini sehingga waktu subuh, iaitu ayat:
”Apakah mereka yang melakukan kejahatan itu menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka sama keadaannya seperti orang yang beriman dan beramal soleh?”  -Al Jatsiyah, 31.

Dan daripada ’Abbad bin Hamzah katanya:
Aku telah masuk bertemu Asma’ (binti Abu Bakar) radhiyallahu ’anha dan beliau kudapati sedang membaca ayat: ”Lalu Allah telah memberi kurniaNya kepada kami dengan menjauhkan kami daripada azab yang menghinakan” (At Thuur, 27).

Beliau berhenti pada ayat tersebut dan mengulang-ngulanginya sambil berdoa dan hal itu lama sekali. Lantas aku keluar semula untuk ke pasar dan membereskan keperluanku, lalu setelah itu aku kembali lagi dan ku lihat beliau masih dalam keadaan tadi dengan mengulang-ngulang ayat tersebut dan berdoa.

Kami (Imam Nawawi) juga telah meriwayatkan kisah yang sama ini daripada Aisyah radhiyallahu ta’ala ’anha.

Ibnu Mas’ud pernah mengulang-ngulang ayat: ”Dan berdoalah; wahai Tuhanku! Tambahkanlah bagiku ilmu!” (Toha, 4).

Said bin Jubair pula mengulang-ngulangi ayat: ”Dan takutilah akan satu hari di mana kamu semua akan kembali menemui Allah pada hari tersebut!” (Al Baqarah, 281).

Beliau juga turut mengulang-ngulang ayat: ”Maka nanti mereka akan benar-benar mengetahui! Iaitu ketika mana belenggu-belenggu telah diikat pada tengkuk-tengkuk mereka... (Ghafir, 70-71)

Juga beliau turut mengulang-nguang ayat ini: ”Apakah yang telah menyebabkanmu terpesong daripada Tuhanmu yang Maha Mulia?” (Al Infithor, 6).

Ad Dhahhak pula apabila beliau membaca firman Allah Ta’ala ini:
”Bagi mereka (ahli neraka) pada bahagian atas ada lapisan-lapisan api dan demikian juga pada bahagian bawah mereka.. (Az Zumar, 16).
Maka beliau mengulang-ngulanginya sehingga waktu sahur.

Bersambung..

No comments: