Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Friday, May 25, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 18

Sambungan..


Kebersihan tempat

Fasal: Amatlah digalakkan untuk membaca Al Quran di tempat yang bersih lagi terpilih.
Kerana itu sebahagian ulamak menggalakkan membacanya di masjid, kerana pada masjid itu terhimpun kesempurnaan dari segi kebersihannya, kemuliaannya, serta mendapat pula fadhilat yang lain iaitu iktikaf.

Sepatutnyalah bagi sesiapa yang masuk ke dalam masjid untuk berniat iktikaf, tidak kira sama ada duduknya lama atau sebentar sahaja. Bahkan sewajarnya ia berniat iktikaf sebaik sahaja melangkahkan kakinya ke dalam masjid.

Dan inilah adab yang patut dipelihara serta disebarkan dikalangan kanak-kanak dan orang ramai kerana seringnya ia diabaikan.


►Tentang membaca di bilik mandi awam/hammam (seperti spa dan sauna pada zaman ini),  para ulamak salaf berbeza pendapat dalam memakruhkannya;

Berkata ulamak Syafi’iyyah: ‘tidak makruh” sepertimana yang dilaporkan oleh Imam yang mulia Abu Bakr bin Al Munzir di dalam kitab Al Isyraf daripada Ibrahim An Nakhai’e dan malik. Dan inilah juga pendapat ‘Atho.

Segolongan yang lain pula mengatakan makruh, di antara mereka adalah Ali bin Abi Talib ra, seperti diriwayatkan Ibn Abi Dawud.

Ibn Munzir menceritakan daripada segolongan Tabi’in, antara mereka adalah Abu Waeil Syaqiq bin Salamah, As Sya’bi, Al Hasan al Basri, Makhul, Qabishah bin Dzuaib;

Dan kami meriwayatkan juga daripada Ibrahim an Nakha’ie, serta diceritakan pula oleh sebahagian Ashaab kami daripada Abi Hanifah radhiyallahu ‘anhum;

Kata Asy Sya’bi:
“Dimakruhkan membaca Al Quran pada tiga tempat:
  1. Tempat-tempat mandi
  2. Ladang (husyusy)
  3. Rumah penggilingan (buyuut ar rahyi wa hiya taduur)

Daripada Abi Maisarah, katanya: “Tidak boleh berzikir kecuali di tempat yang baik.”

►Berkenaan membaca di jalanan, maka ianya harus tidak makruh, jika ia tidak lalai: Sebaliknya jika ia sehingga dilalaikan sesuatu daripada bacaannya maka ia dimakruhkan; sepertimana Nabi SAW memakruhkan membaca Al Quran kepada orang yang mengantuk ditakuti akan menyebabkan bacaannya bercampur aduk.

Abu Dawud meriwayatkan daripada Abi Dardaa’ ra bahawa ia membaca Al Quran di jalan. Umar bin Abd Aziz rh meriwayatkan dengan membolehkannya.

Berkata Ibn Abi Dawud: Abu Rabi’ menceritakan kepadaku; katanya: Ibn Wahb mengkhabarkan dengan katanya: “Aku bertanya kepada Malik berkenaan seorang lelaki yang bersolat pada akhir malam lalu keluar untuk menuju ke masjid sedangkan surah yang dibacanya masih lagi berbaki (belum dihabiskan). Jawab Imam Malik rh: “Aku tidak tahu (tentang bolehnya) membaca al Quran di jalanan” dan beliau membenci perlakuan tersebut (membaca al Quran di jalan). Isnad kisah ini sahih daripada Malik rh.


Fasal: Disunatkan mengadap Kiblat ketika membaca di luar solat. Sesungguhnya telah disebutkan di dalam sebuah hadis: “Sebaik-baik majlis (tempat duduk) adalah yang mengadap kiblat”.

Dan hendaklah ia duduk dengan khusyu’, tenang dan tenteram serta  menundukkan kepalanya. Dan hendaklah duduknya dengan penuh adab dan ketundukan itu seolah-olah duduknya ketika di hadapan gurunya; dan inilah adab yang sempurna.

Seandainya ia membaca dalam keadaan berdiri, atau tidur mengiring atau menelentang di atas katilnya atau lain-lain cara; maka ianya dibolehkan; tetapi kurang (pahala) daripada yang pertama (duduk mengadap kiblat dan adab-adabnya).

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang yang berfikir. Iaitu mereka yang mengingati Allah ketika berdiri, duduk dan berbaring di atas lambung (rusuk) mereka; serta mereka berfikir tentang penciptaan langit dan bumi…”

Dan telah tsabit di dalam hadis yang sohih daripada ‘Aisyah ranha katanya: pernah Rasulullah SAW bersandar di ribaanku sambil membaca Al Quran sedangkan aku didatangi haidh”. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Dan di dalam riwayat yang lain: “Baginda membaca Al Quran sedangkan kepala Baginda di ribaanku”.

Dan daripada Abi Musa Al Asy’aari ranh katanya: “Aku membaca Al Quran di dalam solatku. Juga aku membacanya di atas tempat tidurku”.

Daripada ‘Aisyah r anha ujarnya: “Sesungguhnya aku membaca Al Quran (hizb) sambil aku berbaring di atas katilku”.

*Hizb ertinya kadar bacaan Al Quran/zikir yang ditentukan kadarnya oleh seseorang –pent.

Bersambung..

No comments: