Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Friday, May 25, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 21

Sambungan..


Fasal: Keperluan Untuk Membaca Dengan Bacaan Yang Tartil

Sesungguhnya telah bersepakat para ulama radhiyallahu ta’ala ’anhum tentang sunatnya tartil di dalam bacaan.

Firman Allah Ta’ala:
”Ataupun lebih banyak daripada itu. Dan bacalah Al Quran dengan penuh tartil. (Al Muzzammil, 4)

Telah tsabit daripada Ummu Salamah r.anha tatkala beliau menyifatkan bacaan Nabi SAWsebagai bacaan yang jelas satu persatu huruf demi huruf. (Diriwayatkan oleh Abu Daud, At Tirmizi dan An Nasaie. Kata At Tirmizi, hadith hasan sohih)

Dan daripada Mu’awiyyah bin Qurrah, daripada Abdullah bin Mughaffal r.anhu katanya:
”Aku telah melihat Rasulullah SAW pada hari pembukaan Kota Makkah di atas untanya sedang Baginda membaca Surah Al Fath sambil mengalun-alunkan suaranya.”
(Al Bukhari dan Muslim)

Mujahid telah ditanya tentang dua orang lelaki yang salah seorangnya membaca Al Baqarah dan Aali Imran, manakala seorang lagi hanya membaca surah Al Baqarah di dalam sembahyang mereka. Sedangkan lama masa berdiri mereka, rukuk dan sujud mereka berdua adalah sama.

Maka jawab Mujahid: ”Lelaki yang membaca Al Baqarah sahaja itu lebih utama.”

*Kerana lelaki yang membaca Al Baqarah itu membacanya secara tartil berbanding yang membaca Al Baqarah dan Aali Imran yang membaca dengan cepat-cepat. –pent.



Daripada Ibni Abbas r.anhuma katanya:
”Jika aku membaca satu surah dengan tartil, maka itu benar-benar lebih aku sukai berbanding aku membaca seluruh Al Quran.”

Sesungguhnya telah ada larangan pada terlampau cepat dalam membaca Al Quran. Perbuatan itu dinamakan (Al Hazza).

Telah tsabit daripada Abdillah ibn Mas’ud bahawa seorang lelaki telah berkata kepada beliau: ”Sesungguhnya saya telah membaca Surah-surah Mufasshal hanya di dalam satu rakaat sahaja.”

Maka kata Abdullah Ibnu Mas’ud:
”Engkau mendeklamasikannya seperti mendeklamasi syair (puisi) saja. Sesungguhnya ada beberapa golongan yang mereka itu membaca Al Quran tetapi Al Quran itu tidak pun melepasi kerongkongan mereka. Tetapai jika ia masuk ke dalam hati lalu teguh di situ, nescaya itu lebih bermanfaat!.”
(Al Bukhari dan Muslim. Ini adalah lafaz Muslim dalam salah satu riwayatnya)

*Al Mufasshal adalah surah-surah pendek yang bermula daripada Surah Qaaf sehingga akhir Al Quran -pent.


Para ulama berujar: Tartil itu disunatkan bagi mentadabbur (merenung-renung isi kandungan ayat) serta lainnya.

Sambung mereka lagi: Kerana inilah disunatkan juga membaca dengan tartil bagi orang ’Ajami (yang bukan Arab) yang tidak memahami makna Al Quran itu. Ini disebabkan tartil itu membawa lebih dekat kepada rasa penghormatan dan mengagungkan Al Quran serta lebih berbekas kepada hati.

***

Fasal: Disunatkan apabila melewati ayat rahmat untuk seseorang itu memohon rahmat dan kurnia Allah, dan apabila melewati ayat azab untuk ia memohon perlindunganNya daripada keburukan dan azab.

Atau boleh juga ia berdoa:  ”Ya Allah! Aku memohon kepadamu keafiatan.”

Atau: ”Aku memohon kepadamu keafiatan daripada segala yang tidak disukai”.
Atau apa saja yang seumpamanya.

Apabila ia melalui ayat yang mensucikan Allah, maka ia turut mensucikanNya dengan berkata: Subhanahu wa Ta’ala. Atau : Tabaaraka wa Ta’ala. Atau: Jallat ’Azhomatu Rabbina”.

Telah sahih daripada Huzaifah bin Al Yaman r.anhu, katanya:

Aku telah bersolat bersama Nabi SAW pada satu malam. Baginda lalu memulakan dengan membaca Al Baqarah. Maka aku berkata (di dalam hati): Baginda akan rukuk setelah 100 ayat.
Namun kemudiannya Baginda terus membaca lagi. Maka aku berkata: Baginda akan menghabiskan Al Baqarah di dalam satu rakaat. Baginda meneruskan bacaannya. Lalu aku berkata: Baginda akan ruku apabila selesai (Al Baqarah).

Kemudian Baginda memulakan An Nisaa’ dan membacanya sehingga tamat. Setelah itu baginda membaca pula Aali Imran.

Baginda membaca dengan tenang dan teratur. Apabila saja Baginda melalui satu ayat yang mensucikan Allah, Baginda akan bertasbih. Apabila melalui ayat yang berisi doa, Baginda akan berdoa. Apabila melalui ayat yang berisi sesuatu yang patut diminta perlindungan daripadanya, maka Baginda akan memohon perlindungan.
(Riwayat Muslim di dalam Sahihnya)

Surah An Nisaa pada ketika itu terdahulu susunannya daripada Aali Imran.

Berkata Ashaab kami (para ulama Syafi’iyyah) rahimahumullahu Ta’ala:

”Disunatkan permohonan, minta perlindungan dan bertasbih ini bagi setiap orang yang membaca, samaada ia di dalam solat atau luar solat”.

Kata mereka lagi:
”Dan disunatkan hal itu di dalam solat bagi imam, makum dan orang yang solat bersendirian, kerana ia adalah doa. Maka ketika itu ia adalah sama seperti bacaan Amin selepas surah Al Fatihah.”

Apa yang kami sebutkan tentang sunatnya memohon doa dan perlindungan ini adalah merupakan mazhab Asy Syafie r.anhu dan majoriti ulama, rahimahumullah.

Kata Abu Hanifah rahimahullah:
”Tidak disunatkan hal itu, bahkan dimakruhkan di dalam solat.”

Pendapat yang benar adalah pendapat majoriti seperti yang telah kami nyatakan.

***

Bersambung...

No comments: