Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Saturday, September 8, 2012

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 24

Sambungan..


Dan  Dua rakaat solat Sunat Fajar pada rakaat pertama Surah Qul Ya Ayyuhal Kaafiruun (Al-Kaafirun) dan pada rakaat kedua Surah Qul HuwaLLAHu Ahad (Al-Ikhlash).

Dan beberapa rakaat Witir, pada rakaat pertama Surah Sabbihisma Rabbikal A’la (Al-A’la), pada rakaat kedua Surah Qul ya Ayyuhal Kafiruun (Al-Kafirun), dan rakaat ketiga dengan Al-Mu’awwizatain (yakni surah Al-Falaq dan Surah An-Naas).

Sekiranya seseorang membaca tanpa mengikut turutan, lalu membaca surah yang tidak datang selepas surah pertama (contohnya pada rakaat pertama membaca Surah Ad-Dhuha dan turutan surah selepas Surah Ad-Dhuha adalah Surah Al-Insyirah, tetapi si fulan membaca pada rakaat kedua dengan surah2 lain seumpama Surah Al-Kautsar).

Atau ia membaca menyalahi tertib lalu dia membaca satu surah (Al-Insyirah contohnya), kemudian di membaca surah sebelumnya (Ad-Dhuha atau surah2 sebelumnya sebagai contoh), maka ianya harus (dan memadai solatnya).

Sesungguhnya telah tersebut atsar yang banyak berkenaan hal sebegitu (yakni bolehnya membaca Al-Quran dengan tidak menuruti susunan mushaf di dalam solat).

Sayyidina Umar Al-Khattab telah membaca Surah Al-Kahfi pada rakaat pertama Solat Subuh dan Surah Yusuf pada rakaat kedua. (sekadar satu contoh)

Sesungguhnya sekumpulan ulama tidak menyukai (memakruhkan) membaca dengan menyalahi tertib mushaf (di dalam solat).

Ibn Abi Dawud telah meriwayatkan daripada Al-Hasan (Al-Basri) bahawa beliau tidak menyukai pembacaan yang menyalahi tertib mushaf.

Dan dengan sanadnya yang sahih daripada Abdillah ibn Mas’ud bahawa telah dikatakan kepada beliau; ”Sesungguhnya ada seorang fulan telah membaca Al-Quran secara terbalik (menyalahi susunan mushaf).” Maka jawab beliau; ”Orang itu terbalik hatinya”.

Adapun membaca sesuatu Surah daripada akhirnya kepada awalnya (membaca secara songsang) maka ia adalah ditegah dengan sekeras-kerasnya. Disebabkan sesungguhnya ia menghilangkan sebahagian bentuk I’jaz (kemukjizatan Al-Quran) dan melenyapkan hikmah susunan ayat-ayat (Al-Quran).

Sesungguhnya Ibn Abi Dawud telah meriwayatkan daripada Ibrahim An-Nakha’ie, iaitu seorang Imam Tabi’ien yang mulia, serta daripada Imam Malik bin Anas, bahawa mereka berdua membenci hal tersebut. Bahkan Imam Malik menjelekkan perbuatan itu. Kata beliau; ”Ini satu hal yang dahsyat! (benar2 mencengangkan!)” (maksudnya seolah2 merasa takjub bagaimana ada orang yang begitu berani membaca Al-Quran dengan cara sebegitu).

Adapun mengajar kanak-kanak membaca Al-Quran bermula daripada akhir mushaf terus kepada permulaannya, maka ia adalah suatu hal yang baik dan bukan termasuk di dalam bab (yang sedang dibahaskan) ini. (Seperti susunan Muqaddam yang bermula daripada surah An-Naas sehingga An-Naba).

Kerana sesungguhnya ianya adalah pembacaan yang terpisah-pisah, pada hari yang berbeza-beza. Juga bagi memudahkan untuk mereka menghafal (Al-Quran itu). Wallahu A’lam.

Bersambung...

No comments: