Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, July 31, 2011

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 13

Di antara kewajipan seorang penghafal Al Quran lagi adalah:-

Ia patutlah sentiasa membaca Al Quran dan memperbanyakkan bacaannya. Para Salaf r.anhum mempunyai kebiasaan yang berbeza-beza dalam mengkhatamkan bacaan mereka.

Ibn Abi Dawud meriwayatkan dari sebahagian salaf ranhum bahawa mereka ada yang mengkhatamkan dua bulan sekali.

· Ada pula yang mengkhatamkan sebulan sekali.

· Sebahagian lagi sepuluh malam sekali khatam.

· Yang lainnya lapan malam sekali khatam.

· Kebanyakan mereka seminggu sekali khatam.

· Ada yang lain enam hari sekali.

· Segolongan lagi lima hari sekali.

· Kemudian ada juga yang khatam empat hari sekali.

· Yang lainnya tiga hari sekali khatam.

· Ada yang mengkhatamkan dua malam sekali.

· Kemudian sehari semalam sekali khatam.

· Sehari semalam dua kali khatam.

· Ada juga yang mampu mengkhatamkan sehari semalam tiga kali khatam. Bahkan ada yang sehingga lapan kali khatam sehari semalam. Empat kali di siang hari dan empat kali di malamnya.

Di antara yang termasuk mengkhatamkan sekali khatam sehari semalam adalah Uthman bin Affan, Tamim Ad Daari, Said bin Jubair, Mujahid, Asy Syafi’e dan lain-lain radhiyallahu anhum wa ardhahu.

Tergolong di dalam yang mengkhatamkan tiga kali sehari semalam adalah Salim bin Umar ra, seorang kadi di Mesir pada pemerintahan Muawiyah ra.

Abu Bakr bin Abi Dawud meriwayatkan bahawa dia mengkhatamkan sebanyak empat kali dalam satu malam.

Berkata syeikh yang soleh, Abu Abd Rahman as Sulami ra; aku mendengar Sheikh Abu Uthman al Maghribi mengatakan: ”Ibnu Katib ra mengkhatamkan bacaannya pada siang hari empat kali khatam dan pada malamnya empat kali khatam”. Dan inilah pengkhataman yang terbanyak di dalam sehari semalam yang sampai (riwayatnya) kepada kami.

Syeikh yang mulia, Ahmad ad Dauraqi meriwayatkan dengan isnadnya daripada Mansur bin Zadan daripada ‘Abbad seorang tabien ra, bahawa ia mengkhatamkan Al Quran di antara Zuhur dan Asar. Dan ia juga mengkhatamkan di antara Maghrib dan Isyak sehingga berlalu seperempat malam di dalam bulan Ramadhan.

Abu Dawud meriwayatkan dengan isnadnya yang sahih bahawa Mujahid ra mengkhatamkan Al Quran di antara Maghrib dan Isyak.

Daripada Mansur, ia berkata: ”Ali al Azdi mengkahatamkan di antara Maghrib dan Isyak pada setiap malam Ramadhan”.

Dan daripada Ibrahim bin Saad katanya: ”Adalah bapaku duduk ihtibak (duduk sambil kedua tangan mendakap lutut yang ditegakkan), lalu dia tidak akan bangun sehingga dia mengkhatamkan Al Quran”.

Adapun mereka yang mengkhatamkan di dalam satu rakaat solat amatlah ramai sehingga tak terhitung. Di antara generasi terdahulu adalah seperti Uthman bin Affan, Tamim ad Daari dan Said bin Jubair ranhum yang mana dia (Said) mengkhatamkan di dalam serakaat solat yang dilakukan di dalam Kaabah.

Begitu juga yang mengkhatamkan seminggu sekali, ramai yang melakukannya. Di antaranya Uthman bin Affan, Abdullah Ibn Mas’ud, Zaid bin Tsabit, Ubay bin Ka’ab ranhum serta jamaah dari tabi’in seperti Abd Rahman bin Yazid, Ibrahim dan ‘Alqamah rh.

Semua ini adalah bergantung kepada keadaan seseorang. Jika seseorang itu terbuka baginya pintu tafakur tentang pemahaman makna-makna Al Quran, dia boleh membaca sedikit sahaja beserta perenungan yang mendalam terhdap maknanya.

Demikian juga jika ia seorang yang disibukkan dengan tugas menyebarkan ilmu, atau kepentingan agama serta kemaslahatan Umat Islam, maka janganlah bacaannya sehingga menjadikan tugas-tugasnya terabai.

Jika ia seorang yang tidak termasuk dalam golongan yang disebutkan di atas, maka seharusnyalah ia memperbanyakkan bacaannya selagi tidak mengakibatkan kejemuan atau sehingga mengabaikan hukum-hakam tajwid disebabkan ingin cepat mengkhatamkan.

Sebahagian para pendahulu (salafussoleh) tidak menyukai mengkhatamkan Al Quran sehari semalam berdalilkan hadis sahih darpada Abdillah bin ‘Amru ibn ‘Ash ra. Sabda Nabi SAW: “Tidak akan beroleh pemahaman orang yang mengkhatamkan Al Quran kurang dari tiga hari.” Diriwayatkan oleh Abu Dawud, At Tirmizi, An Nasaie dan selain mereka. Kata Tirmizi, hadis sahih. Wallahu a’alam.

Bersambung...

No comments: