Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, July 31, 2011

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 7

Fasal: Amatlah dianjurkan kepada para guru agar bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam mengajar para pelajarnya serta mengutamakan tugasnya itu berbanding kemahuan duniawinya yang melebihi keperluan.

Dia juga hendaknya mengosongkan hatinya daripada apa-apa saja yang menyibukkannya ketika ia mulai untuk mengajar.

Serta bersungguh-sungguh agar muridnya faham apa yang diajarnya dan memberikan setiap orang apa yang layak buat mereka. Iaitu janganlah ia memberi banyak kepada yang tidak mampu menerima banyak, dan jangan pula menahan dari seseorang yang mengharapkan tambahan.

Ia juga harus menyuruh mereka mengulangkaji pelajaran mereka, memuji sesiapa yang nyata kecerdasannya selagi tidak ditakuti terjadi ujub atau yang seumpamanya.

Sesiapa yang malas hendaknya dihukum dengan hukuman yang layak dan tidak terlampau menyakitkan selagi tidak ditakuti ia akan terus meninggalkan menuntut ilmu.

Jangan sesekali merasa hasad dengan kemampuan ilmu yang tampak pada seseorang anak muridnya (bimbang jika muridnya melebihi dirinya). Jangan mengira banyak apa yang dikurniakan Allah kepada seseorang sehingga ia meremehkan apa yang telah dianugerahkan Allah kepada dirinya sendiri.

Kerana dengki dengan orang yang tiada pertalian dengannya saja sudah sangat haram, apatah lagi dengan muridnya yang berkedudukan seumpama anaknya? Sedangkan (jika murid itu berjaya) kebaikannya akan kembali kepada gurunya juga, di akhirat nanti dengan pahala yang berlimpah sedangkan di dunia ini dengan pujian dan sebutan yang indah-indah. Hanya Allah sahajalah Pemberi Taufik.

Fasal: Jika murid itu ramai, maka hendaklah didahulukan yang lebih dahulu datang. Jika yang datang awal merelakan untuk dikemudiankan maka bolehlah didahulukan murid yang lain.

Hendaklah ia menemui mereka dengan wajah yang ceria dan berseri-seri, mengambil tahu keadaan mereka serta bertanyakan keadaan murid yang tidak hadir.

Fasal: Berkata para ulama’: “Janganlah enggan untuk mengajar murid disebabkan niatnya yang masih tidak lurus”. Kerana sesungguhnya telah berkata Sufyan dan yang lainnya:

“Menuntut ilmu itu perlukan niat. Pernah dahulu kami menuntut ilmu bukan kerana Allah, namun ia (ilmu itu) enggan melainkan kerana Allah”.

Maksudnya: niat seorang penuntut ilmu itu akan beransur-ansur menjadi kerana Allah (disebabkan pertambahan ilmunya).

Fasal: Di antara adab guru lagi yang perlu dijaga adalah:- Ia tidak membiarkan tangannya bermain-main tanpa tujuan ketika sedang mengajar. Atau membiarkan matanya memandang kepada sesuatu yang tidak perlu. Dan hendaklah ia duduk di dalam keadaan bersuci, mengadap kiblat, tenang dan pakaiannya putih dan bersih.

Dan apabila ia sampai di tempat mengajar, hendaklah ia solat dua rakaat sebelum duduk, tidak kira di masjid atau bukan. Jika di masjid lebih lagi dituntut kerana makruh duduk sebelum menunaikan solat dua rakaat (tahiyyatul masjid)

Kemudan ia boleh memilih untuk duduk bersila atau selainnya.

Abu Bakar bin Abi Dawud As Sijistani meriwayatkan dengan sanadnya daripada Abdullah bin Mas’ud bahawa ia mengajar manusia membaca Al Quran di masjid dalam keadaan berteleku di atas dua lututnya (seperti duduk iftirasy di dalam solat).

Bersambung...

No comments: