Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, July 31, 2011

TA'LIIMUL MUTA'ALLIM - SIRI 4

FASAL: MEMILIH ILMU, USTAZ/GURU DAN TEMAN SEPENGAJIAN SERTA TEGUH DIRI DALAM MENUNTUT ILMU


Seorang penuntut ilmu itu mestilah memilih daripada ilmu-ilmu yang ingin dipelajarinya itu, ilmu yang terbaik untuk ia mempelajarinya. Iaitu ilmu tentang apa yang diperlukan bagi urusan agamanya pada masa kini (ilmul haal), kemudian ilmu tentang apa yang ia perlukan untuk masa yang mendatang.

Maka hendaklah ia memulakan dengan mempelajari ilmu tauhid, dan mengenal Allah melalui dalil-dalil, kerana sesungguhnya iman orang yang ikut-ikutan itu sekalipun sah mengikut pandangan ulama kita, tetapi tetaplah dikira orang tersebut sebagai berdosa kerana meninggalkan pengetahuan tentang dalil-dalil (untuk mengukuhkan keimanan dengan sesungguhnya).

Seterusnya hendaklah ia memilih ilmu yang lama (yang dimaksudkan adalah ilmu Rasulullah SAW, para sahabat dan salafussoleh) berbanding ilmu yang baru-baru lagi diada-adakan.

Para ulama telah berkata: ”Berpeganglah kamu dengan yang lama, dan jaga-jagalah daripada setiap yang baru lagi diada-adakan”.

Jauhkanlah dirimu daripada perdebatan yang baru muncul setelah berlalunya zaman para tokoh ulama yang hebat-hebat, kerana ia sesungguhnya akan menjauhkan seorang penuntut ilmu daripada fiqh dan kefahaman.

Juga ianya hanya akan menyia-nyiakan umur dan menyebabkan keliaran hati antara sesama serta membawa kepada permusuhan. Perdebatan itu adalah termasuk di antara tanda-tanda kiamat dan terangkatnya ilmu dan kefahaman. Demikianlah seperti yang tersebut di dalam hadith Nabi SAW.

Adapun tentang memilih guru, maka hendaklah ia memilih guru yang paling alim, paling warak dan paling tua umurnya, sepertimana Imam Abu Hanifah telah memilih Hammad bin Sulaiman setelah menyelidik dan menimbang-nimbang serta memikirkan.

Kata Abu Hanifah: ”Aku mendapati beliau adalah seorang yang berumur, tenang wataknya, lemah-lembut dan tidak mudah marah, serta penyabar”.

Kata beliau lagi: ”Aku menyabarkan diri dengan tetap teguh bersama Hammad bin Abi Sulaiman, maka aku tumbuh membesar (di dalam lapangan ilmu)”.

Beliau juga berkata: ”Aku telah mendengar seorang yang bijaksana daripada para hukamak Samarqand menceritakan: katanya: ”Sesungguhnya telah ada seorang penuntut ilmu yang meminta pandanganku dalam hal menuntut ilmu. Ia sememangnya telah bertekad untuk mengembara ke Bukhara bagi mendapatkan ilmu...

Beginilah seharusnya bagi seorang penuntut ilmu itu untuk ia bermesyuarat di dalam setiap urusan, kerana Allah SWT sendiri telah menyuruh RasulNya SAW agar bermesyuarat di dalam urusan-urusan tertentu, sekalipun ternyata sememangnya tidak ada manusia yang lebih bijaksana daripada Nabi SAW. Meskipun begitu, Baginda tetap disuruh untuk bermesyuarat.

Baginda SAW bermesyuarat dengan para Sahabat radhiyallahu ’anhum di dalam segala urusan sehinggakan di dalam urusan keperluan rumahtangga.

Telah berkata Sayyidina Ali: ”Tidak akan celaka seseorang dengan bermesyuarat”.

Ada disebutkan: ”Terdapat tiga jenis laki-laki.

Pertamanya; lelaki yang boleh dikatakan laki-laki yang sebenarnya.

Keduanya; lelaki yang dikatakan sebagai separuh laki-laki.

Dan ketiganya; lelaki yang tidak bernilai apa pun.

Laki-laki jenis pertama adalah yang memiliki pandangan dan akal yang tepat dan benar serta boleh dibawa berbincang atau bermesyuarat. Jenis yang kedua pula iaitu lelaki yang memiliki akal dan pandangan yang benar, namun tidak sesuai untuk dibawa bermesyuarat atau berbincang. Manakala yang ketiga adalah lelaki yang tidak punya pandangan yang benar dan tepat, serta tidak pula boleh dibawa bermesyuarat dan bertukar pendapat”.*

*Ini adalah perkataan Ibn Abbas r.anhuma seperti yang aku terbaca di dalam Al-Bidayah wan Nihayah oleh Imam Ibn Katsir ketika membicarakan tentang riwayat hidup Ibn Abbas r.anhuma.


Telah berkata Ja’far Ash Shodiq kepada Sufyan Ats Tsauri rahimahumullah: ”Bermesyuaratlah dalam urusanmu dengan mereka yang takutkan Allah”. Menuntut ilmu adalah suatu urusan yang agung dan yang paling sukar, maka bermesyuarat tentang hal menuntut ilmu itu tentulah terlebih penting dan terlebih wajib untuk dilakukan.

(Sambungan cerita). Maka berkatalah orang yang bijaksana tersebut: ”Apabila engkau telah sampai ke Bukhara, maka jangan terlalu tergesa-gesa untuk pulang pergi kepada majlis para ulama yang berbeza-beza. Duduklah dahulu selama dua bulan sehingga engkau telah menyelidik dan menimbang-nimbang, lalu memilih seorang guru. Kerana engkau, sekiranya engkau telah pergi kepada seorang alim dan memulakan pelajaran dengannya, maka boleh jadi engkau tidak berkenan dengan pengajarannya sehingga membuatkan engkau meninggalkannya untuk pergi kepada guru yang lain. Maka ketika itu tidak akan diberkati dirimu di dalam menuntut ilmu”.

Maka selidiki dan timbang-timbangkanlah selama dua bulan dalam memilih guru, serta mintalah buah fikiran orang lain, sehingga tidak memerlukan engkau untuk meninggalkannya dan berpaling daripada pengajiannya. Setelah itu tetaplah teguh dan bersabar bersamanya sehingga jadilah ilmumu itu diberkati dan memberi manfaat yang banyak kepadamu.

# Ini adalah adab yang telah boleh kita katakan telah pupus daripada penuntut ilmu di zaman kita ini. Alangkah mereka amat menjaga hati para guru agar tidak terguris dan tercalar akibat tindak-tanduk diri yang bergelar pelajar. Meskipun diketahui para ulama itu sangat penyabar, lapang dada dan pemaaf, namun seorang penuntut ilmu seharusnya sedar diri dan menjaga adab sebagai tanda yang dirinya bersedia untuk bergelar seorang penuntut ilmu yang sebenar.

Betapa dapat kita lihat dan merasakan aura keberkatan para ulama dahulu sekalipun mereka telah lama pergi, melalui kitab-kitab yang diwariskan oleh mereka. Ini semua adalah tidak lain dan tidak bukan adalah disebabkan mereka sangat-sangat mempraktikkan adab di dalam menuntut ilmu. Maka bagaimanakah kiranya diri kita ini? Sewajarnyalah kita berpedoman kepada sirah para ulama dahulu dan menghidupkan kembali adab-adab di dalam menuntut ilmu, mudah-mudahan dengan itu ilmu kita akan diberkati dan memberi manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat. Amin.-pent


Ketahuilah bahawa kesabaran dan tetap teguh hati itu adalah paksi yang utama di dalam segenap perkara. Tetapi ianya amat jarang didapati. Seumpama kata serangkap syair:

” Untuk meraih keunggulan, setiap orang punya peluang,

Namun laki-laki yang teguh pendirian teramatlah kurang”


Ada disebutkan bahawa: ”Yang dinamakan keberanian itu adalah bersabar sesaat”

Maka hendaklah seorang penuntut ilmu itu teguh pendirian dan bersabar pada gurunya dan pada kitabnya, sehingga tidaklah ia terbiar akhirnya menjadi orang yang terbantut. Demikian juga hendaknya ia bersabar mempelajari suatu ilmu sebelum terjun ke dalam ilmu yang lain tanpa benar-benar menekuni ilmu yang pertama.

Juga hendaklah ia bersabar pada suatu negeri yang ia belajar di situ sebelum ia berangkat ke negeri yang lain tanpa keperluan mendesak. Ini kerana sesungguhnya semua itu akan mencerai-beraikan urusannya dan memecah-belahkan fokusnya serta menyia-nyiakan waktunya dan juga menyakiti hati gurunya.

Selain itu, hendaklah juga ia bersabar daripada apa yang diinginkan oleh hawa nafsu serta keinginannya. Berkata seorang penyair:

”Hawa nafsu itu ia sendiri sebenar-benarnya hina,

Maka siapa yang menuruti setiap hawanya, ia menuruti kehinaan sebenarnya”.

Hendaknya juga ia bersabar di atas setia cubaan dan bala. Ada dikatakan:

”Khazanah impian itu tersimpan di dalam gedung cubaan”

Pernah dideklamasikan kepadaku seuntaian syair, yang dikatakan berasal daripada Ali bin Abi Talib:

”Ketahuilah! Tidak engkau dapatkan ilmu tanpa enam perkara.

Akan aku beritahukan kepadamu akan penjelasannya.

Kecerdikan, keinginan yang sungguh, sabar dan cukup belanja.

Ditambah bimbingan guru dan lamanya masa”.


Adapun dalam hal memilih teman sepengajian pula, maka hendaklah ia memilih teman yang bersungguh-sungguh, warak dan bertabiat baik serta cepat faham. Hindarilah teman yang bersikap pemalas dan suka menunda-nunda, banyak bicara, suka berbuat kerosakan dan kaki adu domba. Ada disebutkan:

” Tentang hal seseorang, tidak perlu engkau tanyakan,

Hanya lihatlah, dengan siapa ia berkawan.

Sesungguhnya seorang teman, dengan temannya lah ia berpedoman,

Jika ternyata pelaku kejahatan, maka segeralah engkau hindarkan,

Andai ia pemilik kebaikan, berkawanlah! Engkau kan ditunjuk jalan”.


Juga diungkapkan kepadaku sebuah syair:

”Janganlah berkawan dengan pemalas dalam segala halnya,

Betapa banyak si baik menjadi rosak kerana taulannya.

Penyakit kebodohan itu kepada si cerdik cepat sekali merebaknya,

Seperti bara dicampak ke abu, cepat pula padam apinya”.


Sabda Nabi SAW: ”Setiap bayi itu dilahirkan di dalam keadaan fitrah Islam. Melainkan kedua ibu bapanya jualah yang bakal menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi”.

# Hal ini membayangkan betapa kuatnya pengaruh lingkungan dan persekitaran serta pergaulan di dalam menentu arah dan membentuk hidup seseorang itu.-pent


Disebutkan di dalam sebuah untaian hikmah berbahasa Parsi yang bererti:

”Teman yang jahat itu lebih berbahaya daripada ular berbisa,

Demi Allah Tempat bergantung lagi Maha Esa,

Teman yang jahat menyeretmu ke jurang neraka,

Carilah teman yang baik! Ia kan menuntunmu ke taman syurga”.

Juga dikatakan:

”Jika engkau mencari ilmu dari ahlinya,

Atau petanda bagi perkara yang tidak nyata,

Maka kenalilah tanah berdasarkan namanya,

Dan kenalilah seseorang melalui temannya”.

***


Bersambung...

No comments: