Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Saturday, July 30, 2011

TA'LIIMUL MUTA'ALLIM - SIRI 3

NIAT DI DALAM MENUNTUT ILMU

Niat amatlah penting semasa menuntut ilmu. Kerana niat adalah perkara pokok dalam setiap keadaan, berdasarkan sabda Nabi SAW: ”Sesungguhnya setiap amalan itu mengikut niatnya..” . Hadith sohih.

Daripada RasuliLlah SAW lagi:

”Berapa banyak amalan yang kelihatan seperti amalan keduniaan namun bertukar menjadi amalan akhirat dengan bagusnya niat. Dan berapa banyak pula amalan yang kelihatannya amalan akhirat, namun bertukar menjadi amalan dunia kerana buruknya niat”.

Hendaknya seorang yang menuntut ilmu itu berniat dengan menuntut ilmu tersebut untuk mendapat keredhaan Allah dan kehidupan akhirat. Juga untuk menghilangkan kejahilan daripada dirinya dan seluruh orang jahil yang lain. Serta untuk menghidupkan agama dan melestarikan / mengekalkan Islam itu sendiri. Kerana sesungguhnya Islam itu tidak akan kekal selain dengan ilmu. Dan tidaklah sah kezuhudan dan ketaqwaan itu, melainkan yang dilakukan berdasarkan ilmu.

Syeikh Al Imam Al Ajall Burhanuddin, pengarang kitab Hidayah, telah mendeklamasikan seuntaian syair kepada para pelajarnya yang berbunyi:

”Kerosakan terbesar adalah seorang alim yang tak tahu malu,

Namun lebih besar lagi adalah si jahil yang ibadat kuat melulu,

Kedua-duanya cubaan besar kepada seluruh manusia,

Bagi yang menjadikan mereka ikutan di dalam beragama”.


Haruslah juga ia berniat untuk menunaikan kesyukuran dengan menuntut ilmu itu ke atas nikmat akal dan kesihatan badan yang telah dikurniakan Allah. Dan tidak sepatutnya ia berniat untuk menarik perhatian manusia kepadanya atau merebut habuan dunia dan kedekatan dan kemuliaan di sisi pemerintah dan yang seumpamanya (daripada golongan kaya, ahli korporat dan para tauke contohnya).

Telah berkata Muhammad bin Al Hasan: ”Kalaulah semua manusia itu para hambaku, pastilah aku akan membebaskan mereka semua dan melepaskan diri daripada ketaatan dan keterkaitan dengan mereka”.

Barangsiapa yang telah mengecapi kelazatan ilmu, maka akan kuranglah kegemarannya kepada apa yang ada pada tangan manusia. Telah mendeklamasikan kepada kami oleh Asy Syeikh Al Imam Al Ajall, Al Ustaz Qiwamuddin Hammad bin Ibrahim bin Ismail Ash Shoffar Al Anshori, seuntaian syair Imam Abu Hanifah rahimahullah yang berbunyi:

”Barangsiapa yang menuntut ilmu kerana akhirat,

Ia kan beruntung dengan mendapat petunjuk yang tepat.

Oh! Sungguh merugilah barangsiapa yang menuntutnya,

Hanya ’tuk mendapatkan apa yang di tangan para hamba”.


Kecualilah apabila ia mencari pangkat kedudukan atau kemegahan itu dengan tujuan untuk amar ma’ruf dan nahi mungkar serta melaksanakan kebenaran dan bagi menempatkan agama pada kedudukan yang mulia, bukannya untuk dirinya sendiri dan hawa nafsunya. Maka ketika itu menjadi haruslah baginya sekadar untuk membolehkannya menegakkan amar ma’ruf dan nahi mungkar itu.

Seorang penuntut ilmu mestilah merenung dan memikirkan hal tersebut. Kerana sesungguhnya ia telah berusaha mendapatkan ilmu itu dengan menempuhi kepayahan dan kelelahan yang cukup banyak. Maka tidak sepatutnyalah ia menukarnya dengan matabenda dunia yang hina lagi sedikit serta tidak kekal abadi ini.

Paling sedikit di antara yang sedikit; itulah dunia,

Dan para pencintanya paling hina di kalangan mereka yang hina.

Sihirnya memekakkan suatu golongan dan membutakan mereka,

Maka menjadilah mereka kebingungan tanpa penunjuk arahnya.


Hendaknya seorang yang berilmu itu tidak menghinakan dirinya sendiri dengan bersikap tamak pada apa yang tidak sepatutnya ia patut merasa tamak. Dan hendaklah ia menjaga diri daripada apa-apa yang boleh menyebabkan kehinaan kepada ilmu dan para pemiliknya.

Hendaknya ia bersikap tawadhu’ yang mana tawadhu’ itu berada pertengahan di antara sikap takabbur dan menghinakan diri. Juga hendaklah ia bersikap ’iffah iaitu menjaga kehormatan diri. Demikianlah. Dan semua yang tersebut itu dapat diketahui melalui kitab yang membicarakan tentang akhlak.

Telah bersyair Asy Syeikh Al Imam Al Ajall Al Ustaz Ruknul Islam yang dikenali sebagai Sasterawan Terpilih, dengan sebuah syair kepada diri beliau sendiri yang berbunyi:

”Sesungguhnya tawadhu’ adalah akhlak orang yang bertaqwa,

Dengannya jualah ketinggian martabat didaki mereka,

Menghairankan sekali, bagaimana si jahil itu ’ujub dengan dirinya,

Sedang ia sendiri tidak tahu, apakah dirinya nanti bahagia atau celaka,

Atau bagaimanakah pula ia kan menutup riwayat hidupnya,

Apakah ruhnya dibawa naik ke atas atau dihumban sahaja.

Sombong itu sifat khusus bagi Tuhan kita,

Maka hindarilah ia dan berjaga-jagalah darinya”.


Telah berkata Abu Hanifah rahimahullah kepada para muridnya: ”Perbesarkanlah lilitan serban-serban kamu, dan lebarkanlah lengan-lengan jubah kamu!”. Hanyasanya yang membuatkan beliau mengatakan demikian adalah supaya ilmu dan para pemiliknya itu tidak dipandang remeh.

# Ini kerana manusia secara umumnya lebih memandang kepada zahir yang tampak padanya. Kerana itulah sering saja si jahil yang berpakaian seperti para ulama dengan serban dan jubahnya terutama di zaman kita ini turut diangkat sebagai si alim kerana masyarakat tertipu dengan penampilannya. Melihatkan penerimaan masyarakat kepadanya, ia pula turut terbelit dengan tipuan syaitan berupa sifat ’ujub sehingga berani pula ia berfatwa sehinggakan di dalam perkara-perkara yang kita rasakan jika disodorkan masalah itu kepada Umar radhiyallahu anhu pastilah beliau mengumpulkan Ahli Badar untuk menyelesaikannya.Kita berlindung kepada Allah daripada menjadi orang yang memperhiaskan rupa zahir tanpa memperhatikan batin.-pent


Hendaklah seorang penuntut ilmu itu mempelajari kitab Al Washiyyah yang telah ditulis oleh Imam Abu Hanifah kepada Yusuf bin Khalid As Samti ketika mana ia (Khalid) ingin pulang kepada ahli keluarganya (setelah menuntut ilmu kepada Imam Abu Hanifah). Sesiapa yang mencari kitab itu akan mendapatinya.

Ustaz kami juga, iaitu Asy Syeikh Al Imam Burhanul A-immah Ali bin Abi Bakr –semoga Allah mensucikan rohnya yang mulia- pernah menyuruhku untuk menulis kitab tersebut ketika aku ingin pulang ke negeriku, maka aku pun telah menulisnya. Maka sudah seharusnya bagi para guru dan mufti menggunakan kitab tersebut di dalam berurusan (muamalat) dengan manusia.

#Ini mungkin disebabkan di dalam kitab Al Washoya (Pesanan-pesanan) itu terdapat pesan-pesan dan tunjuk ajar yang maha penting oleh Imam Abu Hanifah.-pent

***

No comments: