Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, July 31, 2011

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 5

Fasal: Berhati-hati dengan tidak menjadikan maksudnya untuk memperbanyak pengikut dan orang yang belajar kepadanya.

Hendaklah berjaga-jaga agar tidak membenci pelajarnya yang turut belajar dengan orang lain.

Ini adalah musibah yang menimpa sebahagian para pengajar yang jahil. Dan ini adalah menjadi petunjuk kepada buruknya niat dan rosaknya tujuan. Bahkan ia adalah hujjah yang pasti tentang kosongnya niatnya mengajar semata-mata kerana mengharapkan keredhoan Allah yang Maha Tinggi lagi Terpuji.

Disebabkan jika benarlah niatnya, maka mengapa ia membenci pelajarnya belajar dengan orang lain? Bahkan ia sepatutnya berkata kepada nafsunya; “Aku hanya mengharapkan pengajaranku ini satu ibadat, dan aku telah mencapai tujuanku itu, dan pelajarku hanya bermaksud untuk menambah ilmunya dengan orang lain, alangkah tidak patutnya jika aku mencela atau tidak menyukainya”.

Sesungguhnya kami telah meriwayatkan di dalam Musnad Imam yang disepakati dengan kekuatan hafalan dan keimamannya, Abi Muhammad Ad Daarimi ra, daripada Ali bin Abi Talib ra bahawa ia berkata: ”Wahai para penghafal Al Quran! Atau wahai pembawa ilmu! Beramallah dengannya, kerana yang disebut alim itu adalah seorang yang beramal dengan ilmunya, dan amalnya tepat pula dengan ilmunya. Nanti akan datang segolongan manusia yang membawa ilmu namun tidak melepasi kerongkongan mereka. Amal mereka berbeza dengan ilmu mereka, batin mereka tidak seperti zahir mereka. Mereka berkumpul untuk membangga-banggakan diri sesama mereka sehinggakan ada yang sampai memarahi temannya kerana temannya itu meninggalkan dirinya untuk pergi belajar kepada orang lain. Mereka itulah orang yang amal mereka di dalam perhimpunan mereka tidak akan diangkat kepada Allah Ta’ala”.

Sesungguhnya telah sahih daripada Al Imam As Syafi’e ra katanya:

”Aku berharap agar manusia mempelajari ilmu ini- yakni ilmunya dan kitab-kitab karangannya- lalu tidak menyebut-nyebut bahawa ianya dariku walau sepatah huruf pun!”

Fasal: Hendaklah seseorang pengajar itu berakhlak dengan akhlak yang mulia seperti yang telah disebutkan syarak, serta menghiasi diri dengan sifat-sifat terpuji dan keperibadian yang diredhai yang ditunjukkan Allah kepadanya seumpama zuhud di dunia, menyedikitkan daripadanya (dunia) serta menjauhi daripada menyibukkan diri dengannya dan para pemburunya.

Juga menjadikan hiasan dirinya sifat pemurah dan dermawan, akhlak yang mulia, berwajah ceria yang tidak menjadikan ia memejamkan mata dari kemungkaran, lemah lembut, sabar, jauh dari perbuatan hina, melazimkan sifat warak, khusyuk, tenang, sopan dan tawadhu’, rendah diri, menghindari ketawa dan gurau senda yang melampau.

Selain itu ia juga sewajarnya melazimkan diri dengan menjaga kebersihan dan kerapian iaitu menghilangkan kekotoran dan bulu-bulu yang diperintahkan syarak untuk membuangnya seperti memendekkan misai, memotong kuku, merapikan janggut, menghilangkan bau-bau yang tidak enak serta pakaian yang dibenci syarak.

Hendaklah ia berhati-hati dengan menjauhi sama sekali sifat hasad, riya, ujub, meremehkan orang lain meskipun yang lebih rendah (kedudukan dan keilmuan) darinya, dan sewajarnyalah ia mengamalkan tasbih, tahlil, zikir dan doa-doa yang dinukil dari hadis-hadis, serta sentiasa merasakan pengawasan Allah terhadapnya ketika bersendirian mahupun bersama manusia dan menjadikan penyerahan seluruh urusannya hanyalah semata-mata kepada Allah yang Maha Tinggi.

Fasal: Hendaklah seorang pengajar itu berlemah lembut dengan pelajarnya, meraikannya serta berbuat baik kepadanya mengikut keadaan pelajar itu.

Kerana sesungguhnya kami telah meriwayatkan daripada Abi Harwan al ‘Abdi katanya: kami datang kepada Abu Said al Khudri ra, lalu ia berkata: ”Selamat datang wahai mereka yang disebutkan oleh Rasulullah SAW! Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda: “Manusia akan mengikuti kamu (para sahabat). Nanti akan datang lelaki-lelaki dari segenap penjuru dunia untuk mempelajari agama dari kamu, maka apabila mereka datang sambutlah mereka dengan kebaikan”.

Diriwayatkan oleh At Tirmizi, Ibnu Majah dan selainnya. Dan kami juga telah meriwayatkan seumpamanya di dalam Musnad Ad Daarimi daripada Abi Dardaa ra.

Bersambung...


No comments: