Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Saturday, July 30, 2011

TA'LIIMUL MUTA'ALLIM - SIRI 2


HAKIKAT ILMU, FIQH DAN KELEBIHANNYA


Sabda Rasulullah SAW: ”Menuntut ilmu itu satu kefardhuan bagi setiap muslim dan muslimah”.
#Hadith di atas dihasankan oleh sebahagian ulama. Namun tanpa tambahan ومسلمة

Ketahuilah bahawa tidaklah difardhukan ke atas setiap muslim dan muslimah untuk menuntut semua jenis ilmu. Tetapi yang disuruh adalah menuntut ilmu hal, [iaitu ilmu tentang keadaan yang terkait dengan dirinya pada waktu ini] iaitu sepertimana disebut: ”Sebaik-baik ilmu adalah ilmu hal, dan sebaik-baik amalan adalah memelihara hal”.

[Hal bermaksud; 1) keadaan; seperti bahasan dalam ilmu tasawwuf. 2) waktu kini/sekarang. di sini mungkin merujuk pada makna kedua yang bermaksud "Mengetahui apakah perintah dan larangan Allah ke atas diri saya waktu ini" ]

Maka seorang muslim wajib mempelajari ilmu yang berkaitan dengan hal dirinya, seperti contoh dia mesti bersolat dan ingin menunaikan solat; maka mestilah ia mempelajari hal-hal yang fardhu berkaitan dengan solatnya [contohnya syarat sah solat, perkara membatalkan solat dan rukun solat] sepertimana juga ia perlu mengetahui tentang perkara yang wajib di dalam solatnya [seperti bacaan yang wajib di dalam solat]

#Pengarang membezakan fardhu dan wajib di dalam solat kerana beliau rahimahullah bermazhab Hanafi yang mana fardhu dan wajib membawa maksud yang berbeza.-pent

Ini adalah kerana sesuatu yang membawa kepada terlaksananya perkara yang fardhu adalah fardhu pula. Demikian juga perkara yang membawa kepada terlaksananya perkara yang wajib hukumnya dikira wajib. Begitulah seterusnya pada puasa, zakat –jika ia memiliki harta- haji –sekiranya ia berkemampuan-, juga dalam hal jual beli –jika ia seorang peniaga-.

Pernah ditanyakan kepada Muhammad bin Al-Hasan rh: ”Mengapakah tuan tidak menulis kitab tentang zuhud? Jawab beliau: ”Aku telahpun menulis kitab tentang jual beli”. Maksudnya, orang yang zuhud itu adalah seorang yang menjauhi perkara-perkara yang syubhat dan makruh di dalam jual beli.

#[ Maka sekalipun beliau menulis kitab tentang jual beli, sebenarnya ia adalah mengandungi takrif zuhud yang sebenarnya. Di sini dapat dilihat betapa mendalamnya pemahaman tokoh ulamak ini yang memandang bahawa zuhud yang sebenarnya bukanlah dengan meninggalkan urusan kehidupan dan memakai yang lusuh dan sebagainya sepertimana yang sering disalah fahami oleh kebanyakan manusia sebaliknya Imam Muhammad Al-Hasan –daripada jawapan beliau- menunjukkan kepada kita bahawa orang yang zuhud yang sebenar adalah dengan menetapkan diri di atas landasan agama dengan menjauhi perkara-perkara yang dilarang dan makruh sekalipun ia seorang yang berjaya di dalam perniagaan -pent]

Demikianlah seterusnya dalam seluruh hal muamalat dan perusahaan, maka bagi sesiapa yang menyibukkan diri dengan urusan itu, maka wajib baginya mempunyai ilmu untuk menghindari perkara-perkara yang diharamkan di dalam urusan tersebut.

Selain itu seorang muslim diwajibkan mempunyai ilmu tentang keadaan hati [ibadah berkaitan hati] seumpama tawakkal, taubat, rasa takut kepada Allah dan redho [dan lain-lain] kerana ianya berlaku di dalam setiap keadaan di sepanjang kehidupannya.

Kemuliaan ilmu adalah tidak tersembunyi lagi bagi setiap orang. Ilmu adalah sesuatu yang memang terkhusus kepada manusia. Ini disebabkan dalam hal-hal yang lain, manusia dan haiwan sama sahaja keadaannya, seperti keberanian, keteguhan hati, kekuatan tenaga, pemurah, belas kasihan dan lain-lain [bahkan mungkin manusia lebih lemah daripada haiwan dalam hal-hal itu, seperti kepantasan berlari kita jika dibandingkan dengan seekor cheetah, kekuatan kita jika dibandingkan dengan seekor beruang, ketahanan kita untuk menyelam di dalam air berbanding seekor ikan dan seterusnya –pent ] selain ilmu. [kerana itulah Allah mencela manusia yang tidak menggunakan inderanya untuk mendapatkan pengetahuan sehingga dapat beriman kepadaNya lebih teruk keadaannya berbanding haiwan ternakan-pent]

Dengan ilmulah Allah telah menampakkan kepada para malaikat akan kelebihan Nabi Adam as dan menyuruh mereka bersujud kepadanya. Sesungguhnya kemuliaan ilmu itu ialah kerana adalah jalan menuju taqwa yang mana dengan taqwa itulah seseorang berhak mengecap kemuliaan di sisi ALLAH dan kebahagian yang abadi, sepertimana pernah diucapkan kepada Muhammad bin Al-Hasan:

Tuntutlah ilmu! Kerana ilmu adalah perhiasan bagi pemiliknya;
Juga ianya satu keutamaan dan petanda segala yang terpuji,
Ambillah manfaatnya dalam setiap harimu dengan menambah ilmu,
Dan berenanglah di dalam lautan faedah dan maknanya pada setiap waktu.

Pelajarilah feqah! Kerana ia adalah sebaik-baik penunjuk jalan,
Kepada kebaikan dan ketaqwaan; dan ia juga pengadil yang penuh keadilan,
Dialah ilmu yang menunjuk ke jalan petunjuk,
Dan ia juga benteng penyelamat dari segala kesukaran,
Kerana seorang faqih yang wara’ itu lebih ditakuti oleh syaitan,
Daripada seribu abid yang beribadah dalam kejahilan.

Begitu juga, adalah menjadi kefardhuan menuntut ilmu berkaitan akhlak. Contohnya dermawan, bakhil, pengecut, berani, takabbur, tawadhu’, menjaga harga diri, boros, kikir dan lain-lainnya. Sifat sombong, bakhil, pengecut, dan boros itu haram, dan semua itu tidak mungkin dapat dihindari melainkan dengan ilmu dan mengetahui pula sifat-sifat yang berlawanan dengannya.

Sesungguhnya As Sayyid Al Imam yang mulia, Asy Syahid Nasiruddin Abul Qasim telah mengarang sebah kitab yang sangat baik tentang akhlak, maka sangatlah wajar bagi setiap muslim menghafaznya [mempelajari kitab tersebut ].

Adapun memelihara hal-hal yang sesekali berlaku, [seperti solat jenazah, melawat orang sakit dan lain-lain] maka hal tersebut merupakan fardhu kifayah. Apabila di dalam satu tempat atau negeri tersebut ada orang yang telah melakukannya, maka gugurlah kefardhuannya daripada mereka yang lain. Sebaliknya jika semua mereka tidak melakukannya, dosanya akan ditanggung oleh semua mereka. Dan wajib atas pemimpin menyuruh, bahkan memaksa mereka melakukan hal yang ditinggalkan itu.

Ada disebutkan: Bahawa ilmu yang fardhu ain itu seperti makanan yang tidak dapat tidak, diperlukan oleh seseorang. Manakala ilmu fardhu kifayah itu seumpama ubat-ubatan yang diperlukan pada sesetengah keadaan. Dan ilmu nujum (menilik nasib mengikut ramalan zodiak –pent) itu adalah seumpama penyakit.

Menuntut ilmu nujum itu hukumnya haram kerana ia tidak sedikitpun mendatangkan mudarat atau manfaat. Melarikan diri daripada ketetapan dan kekuasaan Allah [dengan berpandukan ramalan zodiak ] adalah sesuatu yang tidak mungkin.

Maka hendaklah seorang muslim itu memenuhkan waktunya dengan mengingati Allah (zikruLLAH), berdoa dan merendahkan diri kepadaNya, membaca Al Quran dan bersedekah –yang mana sedekah itu dapat menolak bala- serta memohon kepada Allah keselamatan dan keafiatan di dunia dan di akhirat, agar Allah memeliharanya daripada segala bala dan bencana. [bukan sebaliknya berharap nasib baik daripada zodiak-zodiak itu].

Barangsiapa yang dikurniakan kemahuan dan kesempatan untuk berdoa, maka tidak akan dihalang daripada diterimanya permohonannya itu. Seandainya sesuatu bala itu sudah ditentukan akan menimpanya, maka tidak ada yang dapat menghalangnya, namun Allah akan memudahkan urusannya dan mengurniakan kesabaran kepadanya dengan berkat doanya itu.

Melainkan sesorang mempelajari ilmu nujum [ilmu bintang / astronomi / falaq] itu sekadar untuk mengetahui arah qiblat dan waktu solat, maka ianya dibolehkan.

Mempelajari ilmu perubatan pula adalah diharuskan, kerana ianya hanyalah salah satu sebab dari sekian banyak sebab [yang berlaku mengikut sunnatullah, seperti jika ingin kenyang perlu makan, jika ingin sembuh perlu berubat dan sebagainya -pent]. Maka diperbolehkan mempelajarinya sepertimana diperbolehkan mempelajari sebab-sebab yang lain

#[Maknanya dalam urusan keduniaan seperti ingin pergi ke satu tempat dengan cepat perlu mencipta kapal terbang, maka mempelajari cara-cara membuat kapal terbang, kejuruteraanya dan lain-lain hukumnya harus. Maka kiaskanlah kepada contoh-contoh yang lain –pent].

Nabi SAW sendiri pernah berubat. Diceritakan daripada Imam Asy Syafi’e rh, bahawa beliau pernah berkata: ”Ilmu itu dua jenis ilmu. Ilmu feqah untuk agama dan ilmu perubatan untuk badan. Adapun selain itu, maka ia hanyalah pelengkap majlis sahaja”.

Makna ilmu adalah: sesuatu yang menyingkap hakikat sebenar sesuatu perkara.
Makna feqah pula adalah: mengetahui hal-hal yang mendalam di dalam ilmu.

Berkata Imam Abu Hanifah rh: ”Feqah ertinya sesorang mengetahui apa yang baik dan buruk kepada dirinya”. Kata beliau lagi: ”Ilmu itu tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk diamalkan. Mengamalkannya adalah dengan meninggalkan yang yang segera ( dunia ) untuk mendapatkan yang bakal tiba (akhirat)”.

Sewajarnyalah bagi manusia itu tidak meninggalkan untuk mengetahui bagi dirinya apa yang bermanfaat dan apa pula yang mudharat kepada dirinya di dunia dan di akhirat. Lantas ia memburu apa yang bermanfaat bagi dirinya dan menjauhi apa yang memudaratkan, supaya tidaklah aqalnya, ilmunya nanti akan menjadi pendakwa kepada dirinya lalu bertambah-tambahlah azab ke atasnya. Kita berlindung kepada Allah daripada kemurkaan dan azabNya.

Sesungguhnya telah ada tersebut di dalam penerangan mengenai ilmu dan keutamannya ayat-ayat dan khabar-khabar yang sahih lagi masyhur, tetapi kita tidak akn menyibukkan diri menyebutnya untuk mengelakkan daripada berpanjang lebar.
***

No comments: