Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, July 31, 2011

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 12

BAB 5: ADAB PARA PENGHAFAL AL QURAN

Telah diterangkan beberapa adabnya pada bab yang sebelum ini. Di antara adab-adabnya lagi adalah:-

  • Memastikan dirinya di dalam keadaan yang paling sempurna, keperibadian yang paling mulia; menjauhi segala yang ditegah oleh Al Quran sebagai pengagungan terhadapnya; menjaga diri dari mencari penghidupan dengan jalan yang hina; memelihara kemulian diri; tidak merendah diri kepada orang-orang yang sombong atau penguasa yang zalim; menjauhi pemburu dunia; merendah diri terhadap para solehin; ahli kebaikan dan orang-orang miskin; serta bersikap khusyuk dan tenang tidak terburu-buru.
  • Berkata Umar ra: “Wahai para Qurra! Angkatlah kepalamu, sesungguhnya telah jelas kepada kamu jalan (yang benar), berlumba-lumbalah membuat kebaikan, jangan biarkan dirimu menjadi beban tanggungan orang lain”.
  • Ibnu Mas’ud pula berkata: “Hendaknya seorang penghafal Al Quran itu dikenali dengan (bangun) malamnya ketika manusia lain sedang tidur, (puasa) siangnya ketika manusia kekenyangan, kesedihannya ketika manusia bergembira, tangisannya tatkala manusia tertawa, diamnya di waktu manusia banyak berbicara, serta khusyuknya ketika manusia saling bising-bising”.
  • Daripada Al Hasan bin Ali ra katanya: ”Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu memandang Al Quran ini sebagai lembaran-lembaran surat dari Tuhan mereka, lalu mereka berusaha untuk menyelami maknanya pada waktu malam serta berusaha melaksanakannya pada waktu siang”.
  • Berkata Al Fudhail bin Iyadh ra: ”Sewajarnya penghafal Al Quran itu tidak menggantungkan hajatnya kepada seseorang pun daripada pemerintah atau selain mereka”. Katanya lagi: ”Para penghafal Al Quran itu adalah pembawa panji-panji Islam, tidak sepatuutnya ia berleka-leka bersama orang yang leka, atau melupakan (tujuan hidup yang tinggi) bersama orang yang lupa, atau melakukan perkara-perkara yang sia-sia bersama orang yang melakukannya; sebagai mengagungkan hak Al Quran itu”.

Di antara perkara yang teramat penting adalah tidak menjadikan Al Quran sebagai sumber sara hidupnya. (seperti seorang yang membaca Al Quran lalu meminta-minta sedekah dari orang ramai)

  • Telah ada riwayat dari Abd Rahman bin Syubail ra, sabda Rasulullah SAW: “Bacalah Al Quran, dan jangan mencari makan dengannya, jangan pula menjauhinya dan jangan pula melampau padanya”.
  • Daripada Jabir ra, dari Nabi SAW: “Bacalah Al Quran sebelum datang satu golongan yang akan meluruskan bacaan mereka seumpama seseorang meluruskan anak panahnya. Mereka itu mengharapkan ganjaran yang segera (duniawi) dan tidak menginginkan ganjaran yang ditangguhkan (akhirat)”. Diriwayatkan maknanya di dalam riwayat Sahl bin Saad: ”Mereka menginginkan ganjaran yang segera berupa harta, pujian manusia atau yang seumpamanya”.
  • Daripada Fudhail bin ‘Amru ra katanya: Dua lelaki dari sahabat Rasulillah SAW masuk ke dalam sebuah masjid. Apabila imam telah memberi salam, tiba-tiba bangun seorang lelaki lantas membaca beberapa ayat Al Quran lalu kemudiannya meminta-minta (derma) dari orang ramai. Segera seorang daripada sahabat ra itu berkata: ”Inna lillahi wa inna ilaihi raaji’uun… Aku telah mendengar Rasulallah SAW bersabda: ”Nanti akan ada segolongan manusia yang meminta-minta dengan Al Quran, maka janganlah kamu memberi kepadanya”. Tetapi isnad hadis ini terputus (munqathi’) kerana Al Fudhail bin ‘Amru ra tidak mendengar hadis daripada para sahabat.
  • Adapun berkenaan mengambil upah mengajar Al Quran, para ulama mempunyai pendapat yang berbeza-beza tentang hal tersebut.

    1. Imam Abu Sulaiman Al Khattabi menukilkan bahawa segolongan ulama menegah mengambil upah. Di antara mereka adalah Az Zuhri dan Abu Hanifah.
    2. Segolongan yang lain mengharuskan jika pengajar itu tidak mensyaratkan upah untuk tugas mengajar tersebut. Ini adalah pendapat Al Hasan Al Basri, Asy Sya’bi dan Ibnu Siirin.
    3. ‘Atho’, Malik dan Asy Syafi’e r.anhum dan yang lain-lain mengatakan harus, sekalipun ia mensyaratkan upah untuk tugas mengajar tersebut. Pengambilan upah itu sah dengan dalil-dalil keharusannya yang terdapat di dalam hadis-hadis yang sahih.

►Golongan yang menegah berdalilkan sebuah hadis daripada ‘Ubadah bin As Shomit: Bahawa ia mengajarkan Al Quran kepada seorang sahabat Ahli Suffah lalu ia dihadiahi satu busur panah oleh sahabat tadi. Setelah mengetahui hal itu Nabi SAW bersabda kepadanya: ”Jika engkau suka untuk dikalungkan ke lehermu satu kalung dari neraka, ambillah!”. Ini adalah sebuah hadis yang masyhur diriwayatkan oleh Abu Dawud dan selainnya, serta riwayat-riwayat yang banyak dari para salaf.

Pendalilan (penggunaan dalil) dengan hadis ‘Ubadah ra ini dijawab oleh golongan yang mengharuskan dengan dua jawapan:

1. Hadis ini isnadnya diperkatakan. (terdapat perbezaan pendapat tentang kekuatan sanadnya).

2. ‘Ubadah mengajar dengan niat tabarru’ (melakukan amal tanpa mengharapkan imbalan), jadi ia tidak berhak menerima sesuatu. Kemudian dia dihadiahi dengan sesuatu sebagai ganti pengajarannya itu, maka ia tidak boleh mengambilnya. Ini berbeza dengna orang yang mensyaratkan upah sebelum ia bersedia untuk mengajar. Wallahu a’lam.

Bersambung...


No comments: