Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Sunday, July 31, 2011

ADAB HAMALATIL QURAN - SIRI 9

ADAB PENUNTUT ILMU


Fasal: Keseluruhan apa yang telah kami sebutkan dari adab guru juga merupakan adab bagi seorang murid.

Di antara adab-adabnya yang lain adalah:

  • Menjauhi segala sebab yang menyibukkannya daripada ilmu, melainkan sesuatu yang tidak dapat tidak ia melakukannya disebabkan keperluan.
  • Hendaklah ia membersihkan hatinya dari kekotoran (penyakit hati), untuk memudahkan hatinya menerima Al Quran, menghafaznya dan memetik hasilnya. Sesungguhnya telah sahih dari Nabi SAW sabdanya: “Sesungguhnya di dalam jasad (manusia) ada seketul daging. Jika ia baik, baiklah jasad seluruhnya dan jika ia rosak, rosaklah jasad seluruhnya. Ketahuilah bahawa itulah hati”. Amatlah cantik apa yang diungkapkan seseorang yang berkata: “Perbaikilah hati untuk ilmu, sepertimana tanah diperbaiki (digembur) untuk menanam”.
  • Sewajarnya ia tawadhu’ kepada gurunya dan membaguskan adab dengannya, meskipun guru itu lebih muda daripadanya, atau kurang kemasyhurannya, atau biasa-biasa saja nasabnya dan kesolehannya atau seumpamanya. Hendaklah ia bertawadhu’ kepada ilmu, maka dengan tawadhu’ ia akan berhasil. Seperti untaian sebuah syair: “Ilmu itu musuh bagi pemuda yang meninggikan diri sepertimana air banjir menjauh dari tempat yang tinggi”.
  • Hendaknya ia mencontohi gurunya (pada perkara yang terpuji), berbincang dengannya segala permasalahannya (yakni: permasalahan murid itu), dan menerima kata-katanya (yang benar). Seumpama seorang pesakit yang menerima kata-kata seorang doktor yang baik lagi cerdik. Dan inilah yang utama.
  • Dan janganlah ia belajar melainkan daripada guru yang sempurna kepakarannya dan ternyata kehidupan beragamanya, tepat pengetahuannya serta diketahui penjagaan dirinya (wara’). Kerana sesungguhnya telah berkata Muhammad bin Sirin, Malik bin Anas dan selain mereka dari Salafussoleh: “Ilmu ini adalah agama, maka perhatikanlah daripada siapa kamu mengambil agama kamu”.
  • Menjadi kewajpan baginya untuk memandang gurunya dengan pandangan penghormatan, mengakui kepakarannya dan kelebihannya kerana itu akan lebih menghampirkannya untuk memetik manfaat dari gurunya.
  • Ada di antara para pendahulu kita yang apabila ia ingin pergi menemui gurunya ia akan bersedekah dengan sesuatu lantas berdoa: “Ya Allah, tutupilah aib guruku dan janganlah engkau hilangkan keberkatan ilmunya dariku”. Berkata Ar Rabi’ sahabat Imam As Syafi’e: “Aku tidak dapat untuk minum jika Imam As Syafie melihat padaku disebabkan rasa seganku dengan kehebatannya”.
  • Dan kami meriwayatkan daripada Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib ra katanya: “Di antara hak guru ke atasmu adalah engkau memberi salam kepada orang lain secara umum dan mengkhususkan salam dan penghormatan kepadanya.
  • Hendaklah engkau duduk di hadapannya dengan tidak menunjuk ke mana-mana dengan tanganmu atau mengenyit-ngenyit matamu. Atau (janganlah hendaknya) engkau berkata; “orang lain mengatakan begini dan begitu”, menyalahi apa yang dikatakan gurumu.
  • Jangan mengumpat seseorang pun di hadapannya, juga jangan berbincang dan bercakap-cakap dengan temanmu di dalam majlisnya. Jangan pula menarik bajunya jika ia ingin pergi, atau mendesaknya ketika ia tidak ingin bicara. Dan jangan pula merasa jemu akibat lamanya persahabatanmu dengannya. Seharusnya ia beradab dengan adab-adab yang telah ditunjukkan oleh Imam Ali kwj.
  • Jika ingin menemui guru, maka masuklah dengan keadaan yang paling sempurna seperti yang telah kami jelaskan pada adab guru. Iaitu dengan berkeadaan suci, bersiwak dan mengosongkan hati dari urusan-urusan yang lain.
  • Jangan masuk kepada guru melainkan dengan izinnya jika guru berada di tempat yang perlu kepada meminta izin.
  • Hendaklah memberi salam kepada hadirin ketika masuk dan mengkhususkan salam kepada guru.
  • Juga berilah salam kepadanya dan hadirin jika ingin beredar dari majlis seperti yang tertera di dalam hadis: ”Tidaklah (salam) yang awal lebih berhak dari(salam) yang kedua”.
  • Jangan melangkahi leher manusia untuk ke hadapan majlis, tetapi duduklah di mana yang kosong. Melainkan diizinkan gurunya atau ia tahu yang orang lain mengutamakannya untuk ke hadapan. Jangan pula membangunkan orang lain dari tempatnya untuk ia sendiri duduk di tempat tersebut, kerana mengutamakan dirinya atas orang lain tidaklah dapat diterima bercontohkan apa yang dilakukan Ibn Umar ra. Kecuali dengan sebab ia ke hadapan itu membawa kebaikan kepada hadirin atau gurunya memerintahkan demikian (maka tidak apa).
  • Jangan sesekali duduk di tengah-tengah halaqah melainkan kerana darurat. (tempat yang sempit contohnya).
  • Jangan pula duduk di antara dua orang yang bersahabat tanpa izin kedua-duanya. Jika mereka melapangkan baginya, bolehlah ia duduk dengan mendiamkan dirinya.
Bersambung...

No comments: