Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Thursday, November 11, 2010

SIFRUSSA'ADAH - SOLAT RASULILLAH SAW

BAB: SOLAT RASULULLAH SAW

Apabila Baginda berdiri untuk bersolat, Baginda membaca: “Allahu Akbar!”

Tidak ada diriwayatkan daripada Baginda tentang perbuatan melafazkan niat. Baginda mengangkat kedua tangannya ketika bertakbir sehingga setentang kedua telinganya. Dan kadang-kadang setentang kedua bahunya.

Kemudian Baginda meletakkan tangan kanannya ke atas tangan kirinya di atas dada ( begitulah yang terdapat di dalam Sohih Ibn Khuzaimah )

DOA ISTIFTAH

Kemudian Baginda terus membaca doa istiftah. Dan ianya diriwayatkan dengan pelbagai riwayat yang sohih.

Pertama:

Riwayat Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib r.anh, katanya: “ Adalah Nabi SAW apabila berdiri solat akan membaca: “Aku hadapkan wajahku kepada Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, ikhlas dan menyerahkan diri. Dan aku bukanlah daripada kalangan mereka yang musyrik.

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah bagi Allah; Tuhan sekelian alam. Tiada sekutu baginya, dan dengan demikianlah aku diperintahkan, dan aku termasuk orang yang pertama-tama menyerahkan diri ( kepadaNya ).

Ya Allah, Engkaulah Allah, Yang Menguasai, Tiada Tuhan selain Engkau. Engkau adalah Tuhanku, dan aku adalah hambaMu. Aku telah menzalimi diriku sendiri, dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah segala dosa-dosaku. Sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan segala dosa melainkan Engkau.

Pimpinlah aku kepada akhlak yang termulia, tiada yang dapat memimpin kepada akhlak yang terbaik itu selainMu. Hindarkanlah aku dari kejahatannya, kerana tiada yang dapat menghindarkanku daripadanya melainkan Engkau sahaja.

Aku menyahut seruanMu dengan setulusnya, dan seluruh kebaikan itu di ‘tangan’MU. Kejahatan itu bukanlah (dinisbahkan) kepadaMu.

Aku ini denganMu dan kepadaMu. Engkaulah yang Maha Suci dan Maha Tinggi. Aku memohon keampunan dan kembali kepadaMu”. (Muslim)

Kedua:

Hadis Abi Hurairah r.anh, katanya: “Adalah Rasulullah SAW akan diam sebentar di antara takbir (takbiratul ihram / takbiratul uula) dan membaca (Al-Fatihah). Lalu aku bertanya: Demi ayah dan ibuku; apakah yang tuan bacakan ketika diam di antara takbir dan bacaan itu?”

Jawab SAW: “Aku membaca; Ya Allah, jauhkanlah antaraku dan kesalahan-kesalahanku sepertimana Engkau menjauhkan antara timur dan barat. Ya Allah, suci bersihkanlah aku daripada kesalaha-kesalahanku seumpama baju yang putih bersih dibersihkan daripada kotorannya. Ya Allah! Basuhlah diriku daripada kesalahan-kesalahanku dengan air, salju dan embun”. (Bukhari Muslim)

Ketiga:

Hadis ‘Aisyah r.anha, katanya: “Adalah Rasulullah SAW apabila memulakan solatnya akan membaca”; “Maha Suci Engkau wahai Tuhan dan dengan kepujianMu. Maha Suci NamaMu, dan Maha Tinggi KemuliaanMu. Dan tiada Tuhan selainMu”. (Tirmizi dll)

Bersambung..

[Akan menyusul yang keempat dan seterusnya, insyaAllah..]

-alfindani-

12.06 pagi, Rabu mlm Khamis,

3 Zulhijjah 1431/10 Nov 2010, MTK

4 comments:

Ibnu Mutalib said...

bukan doa iftitaf ke?

alfindani said...

Iftitah pun ya, Istiftah pun ya.:)

Ibnu Mutalib said...

owh.. btw terima kasih atas teguran di blog saya.

Dalam cadngan nak buat potongan rakaman2 pendek macama tu lagi di masa depan,harap dapat jadi pemerhati dan penegur.

alfindani said...

Niat yg baik, alhamdulillah.
insyaAllah..