Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Saturday, November 13, 2010

SIFRUSSA'ADAH - DOA ISTIFTAH - (SAMBUNGAN)

Keempat

Telah tersebut di dalam hadis yang lain bahawa Baginda SAW membaca:

“Allahu akbar (3 kali) Segala puji bagi Allah sebanyak-banyaknya. (3 kali). Maha suci Allah di waktu pagi dan petang (3 kali). Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada syaitan yang direjam, daripada godaannya, hembusannya dan bisikannya”.

Kelima

Di dalam hadis yang lain pula disebutkan (Baginda membaca):

“ Allahu Akbar (10 kali), Tasbih (10 kali), Tahmid (10 kali), Tahlil (10 kali), Istighfar (10 kali). Kemudian Baginda membaca pula: “Ya Allah, ampunkanlah aku, tunjukilah aku dan kurniakanlah aku rezeki (10 kali). Kemudian membaca: “Ya Allah aku berlindung kepadaMu daripada kesukaran semasa mengadapMu di hari kiamat.” (10 kali).

[ Takbir: ucapan Allahu Akbar. Tasbih: ucapan Subhanallah. Tahlil: ucapan Laailahaillallah. Istighfar: ucapan Astaghfirullah.

* Namun tidak semestinya diucapkan sekadar ucapan tersebut. Mungkin juga ada tambahan seperti “Allahu Akbar Kabiira” (Takbir) atau “Subhanallahi wabihamdih, subhanallahil ‘aazhim” (Tasbih) atau “Astaghfirullahal ‘azhiim alladzi Laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atuubu ilaih” (Istighfar) ]

Keenam

Di dalam riwayat yang sohih Baginda membaca setelah takbir :

“Ya Allah, jauhkanlah daku daripada kesalahan-kesalahanku sepertimana Engkau telah menjauhkan di antara timur dan barat. Ya Allah, basuhlah aku daripada kesalahan-kesalahanku dengan air, salju dan embun. Ya Allah, sucikanlah aku daripada kesalahan-kesalahnku sepertimana baju yang putih dibersihkan daripada kotoran”.

Ketujuh

“Ya Allah, Tuhan kepada Jibril, Mikail dan Israfil. Pencipta langit dan bumi. Yang mengetahui yang tersembunyi dan yang nyata. Engkaulah yang menghakimi di antara hamba-hambaMu tentang apa yang mereka perselisihkan. Berilah aku petunjuk dari kebenaran tentang apa yang mereka perselisihkan dengan keizinanMu. Kerana sesungguhnya Engkaulah yang memberi petunjuk kepada jalan yang lurus bagi sesiapa yang Engkau kehendaki.”

Kelapan

Tersebut di dalam riwayat juga, Baginda membaca setelah takbir:

“Ya Allah, bagiMu segala pujian. Engkaulah cahaya langit dan bumi serta segala yang di antaranya. Bagimu segala puji. Engkaulah pemilik langit dan bumi serta segala yang di antaranya. BagiMu segala puji. Engkaulah yang Maha Benar. JanjiMu itu benar, FirmanMu itu benar, syurga itu benar, neraka itu benar, para nabi itu benar dan hari kiamat itu benar.”

Bersambung...

[Akan menyusul berkenaan bacaan Isti'aazah dan Qiraah, InsyaAllah]


-alfindani-

11.31 mlm, Sabtu mlm Ahad,

5 Zulhijjah 1431/13 Nov 2010, MTK

No comments: