Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Tuesday, February 1, 2011

ZAADUL MA'AAD - SAMBUNGAN ( PERIHAL JENAZAH)

Sambungan...


Tatkala mana hal tersebut [hati bersedih sedang masih tetap merasa redho] dan (keupayaan) untuk menghimpunkan kedua-dua keadaan tersebut sukar bagi sesetengah ‘arifin (mereka yang tinggi ma’rifat kepada Allah) pada hari kematian anaknya lantas ia bahkan ketawa (dengan kematian anaknya itu).

Lalu ditanyakan kepadanya: “Apakah (patut) engkau ketawa pada suasana seperti ini?” Jawabnya: “Sesungguhnya Allah telah menetapkan suatu keputusan (taqdir), maka aku suka untuk (menunjukkan) rasa redhoku dengan taqdirnya itu”.

(Keadaan yang berlaku kepada orang ‘arif ini) mendatangkan kemusykilan kepada sesetengah ahlil ‘ilmi (orang alim). Kata mereka: “Bagaimana boleh jadi Rasulullah SAW menangis pada hari kematian anaknya Ibrahim sedangkan Baginda adalah seredho-redho makhluk kepada (taqdir) Allah, dan orang alim ini pula (begitu hebat) redhonya sehingga ia mampu ketawa?” (seolah-olah pada zahirnya si ‘arif ini lebih hebat redhonya berbanding Nabi SAW).

Maka aku telah mendengar Syaikhul Islam Ibn Taymiyyah berkata (mengulas tentang kemusykilan ini): “Petunjuk Nabi adalah terlebih sempurna daripada petunjuk si ‘arif ini. Kerana sesungguhnya Baginda memberikan hak kehambaan (dan ketundukan) kepada Allah (dengan sebenarnya). Maka hatinya SAW merasa lapang dengan keredhoaan kepada Allah (dalam masa yang sama) rasa belas kasih kepada anaknya. Lalu (kerana itu) Baginda memuji Allah dan merasa redho dengan qadhaNya serta menangis (yang terbit daripada) rasa belas kasih dan kelembutan hatinya.

Maka kelembutan hati Baginda membawanya kepada tangisan, sedangkan rasa kehambaan dan ketundukan kepada Allah dan cinta kepadaNya membawanya kepada merasa redho dan memujiNya (walaupun atas musibah yang menimpa). Sedangkan si ‘arif ini pula, hatinya tidak mampu untuk mengumpulkan dua rasa tersebut (kerana hatinya bukanlah seperti hati Rasulillah SAW), dan batinnya tidaklah cukup luas untuk menampung keduanya (secara serentak), lalu rasa redhonya (akan taqdir Allah) telah menyibukkan dirinya (dan memenuhkan hatinya) berbanding rasa belas kasih dan kecintaan (kepada anaknya sendiri)”.


Bersambung..

No comments: