Background photo di atas saya ambil daripada facebook seorang teman. Ia adalah hakmilik Hairul Anuar Photography & Design (Klik).

Saturday, July 30, 2011

TA'LIIMUL MUTA'ALLIM - SYEIKH AZ ZARNUUJI r.h

Berikut adalah terjemahan kitab Ta'liimul Muta'allim yang menjadi teks pengajian para pelajar pondok terutamanya sejak sekian lama. Ia dikarang oleh seorang 'alim bermazhab Hanafi, bernama Syeikh Az-Zarnuuji.

Ianya adalah kitab yang nipis namun bermanfaat. Saya sekadar menterjemahkan apa yang ditulis pengarang, berdasar kepada kitab yang ada pada saya, dengan tidak berpanjang lebar membahaskan tahqiq hadits-hadits yang dibawa oleh pengarang rahimahullah. Contohnya hadits yang pertama yang disebut oleh Syeikh iaitu maksudnya: "menuntut ilmu itu satu kefardhuan kepada muslim lelaki dan perempuan" dengan tambahan muslimah. Mungkin ada yang akan menolak dengan mendatangkan kata-kata Syeikh fulan dan fulan berkenaan hadith ini lalau menghukumkan dhoif dan seterusnya. Tetapi bukan di ruang ini untuk membahaskannya. Cukuplah jika anda melihat di dalam kitab Jami' Bayan Al-'Ilmi wa Fadhlihi oleh Imam Ibn Abdil Barr, kerana di sana ada dibawakan hadith tersebut dengan sanad yang pelbagai.

Maka sekarang kita terus kepada terjemahan kitab, insyaAllah.

***


Kitab asal: Ta’liimul Muta’allim fi Toriiqit Ta’allum

Pengarang: Syeikh Az Zarnuuji

Terjemahan: A.M alfindani

***

MUQADDIMAH

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah yang telah melebihkan anak cucu Adam dengan ilmu dan amal berbanding seluruh alam (makhluk). Selawat kepada Muhammad, Pemimpin Bangsa Arab dan Ajam, kepada keluarganya serta para sahabatnya, pancaran mata air segala ilmu dan kebijaksanaan.

أما بعد, (Adapun setelah itu);

Ketika mana aku melihat banyaknya para penunutut ilmu di zaman kita ini (zaman Pengarang) yang berusaha menuntut ilmu, namun mereka tidak pula sampai kepadanya; atau terhalang daripada memetik manfaat dan buahnya, disebabkan mereka tersalah jalannya dan meninggalkan pula syarat-syarat (keberhasilannya). Setiap yang tersalah jalan akan tersesat dan tidak akan mencapai tujuan, sedikit atau banyaknya.

Maka aku berhasrat dan suka untuk memperjelaskan kepada mereka jalan pembelajaran itu, mengikut apa yang aku lihat di dalam kitab-kitab dan apa yang aku dengar daripada guru-guruku -para pemilik ilmu dan kebijaksanaan- kerana mengharapkan doa daripada para penggemar ilmu yang ikhlas untuk diriku agar mendapat kejayaan dan kelepasan daripada siksa pada Hari Pembalasan, setelah terlebih dahulu aku beristikharah kepada Allah Ta’ala.

Aku namakannya ( kitab ini ) sebagaiطريق التعلم تعليم المتعلم في (Pedoman Para Penuntut Ilmu dalam Menuntut Ilmu). Aku membuat bahagian-bahagian pembahasan seperti berikut:

  1. Hakikat ilmu dan fiqh serta kelebihannya.
  2. Niat dalam menuntut ilmu
  3. Memilih ilmu, guru, teman dan keteguhan hati dalam menuntut ilmu
  4. Mengagungkan ilmu dan ahlinya
  5. Kesungguhan, istiqamah dan kuat semangat / tinggi cita-cita
  6. Memulakan pembelajaran, kadar dan urutannya
  7. Tawakkal kepada Allah
  8. Mendapatkan / menghasilkan ilmu
  9. Berlemah lembut dan menasihati
  10. Memburu faedah daripada ilmu
  11. Bersikap wara’ semasa menuntut ilmu
  12. Apa yang menguatkan hafalan dan apa menyebabkan lupa
  13. Mencari rezeki dan apa yang dilarang di dalam mencarinya.
  14. Apa yang menambahkan umur dan apa yang memendekkannya

Tiadalah yang menunjukkan jalan kebaikan kepadaku selain Allah, kepadaNya jualah aku bertawakkal dan kepadaNya lah aku bertaubat.

***

No comments: